Sabtu, 26 Disember 2009

TEMA NOVEL SAUDAGAR BESAR DARI KUALA LUMPUR

Berdasarkan cerita yang digarapkan oleh sasterawan negara, Keris Mas melalui novelnya Saudagar Besar dari Kuala Lumpur, dapatlah dirumuskan bahawa tema.novel ini ialah dunia perniagaan yang penuh dengan cabaran dan memerlukan kcsungguhan dan kewibawaan untuk mencapai kejayaan.

Melalui novel ini, pengarang mengetengahkanlikll-hku yang dilallli oleh Encik Muhammad untuk berjaya dalam dunia perniagaan. Dia mewarisi bakat berniaga yang turun-temurun sejak datuknya iaitu Orangkaya Indera Datuk Muhammad Saman yang merupakan saudagar bijih dan ayahnya Orangkaya Indera Datuk Idris bin Muhammad Saman merupakan orang besar wilayah yang pertama berkongsi dengan tauke Cina melombong bijih timah. Bagi Encik Muhammad tanpa kesungguhan, minat yang mendalam dan modal yang banyak, kejayaan yang cemerlang tidak akan dicapainya.

Anak sulung Datuk Idris, Penghulu Mahmud tidak mempunyai inisiatif untuk berniaga walaupun mempunyai harta yang banyak. Dia lebih suka mcnjadi penghulu dan hidup daripada hasil kebun dan sawah peninggalan ayahnya. Oleh sebab tidak berpclajaran dan tidak mengetahui selok-belok dunia perniagaan, dia hampir dipergunakan oleh Yang Bcrhormat Muhd. Yusuf dan Tauke Chan. Nasib baik Encik Muhammad sempat menghalang Penghulu Mahmud dan mengajaknya menyertai projek perlombongan yang merupakan pcrniagaan warisan keluarga mereka. Penglibatan Tauke Chan ini menggambarkan wujudnya persaingan dalam dunia perniagaan.

Tanah milik keluarga mereka di Jeram Medang juga telah dimanfaat oleh Encik Muhammad dengan membuka kebun orkid yang kini hasilnya mendapat pasaran yang meluas. Dia telah membantu isterinya untuk mengurus kebun orkid tersebut. Penglibatan Cik Puan Tipah ini juga menggambarkan penglibatan kaum wanita dalam dunia perniagaan.

Datuk Tan terlibat dalam Firma Dagang Internasional dan Syarikat Lombong Lembah Tualang tetapi dikemudikan oleh En.cik Muhammad sebagai Pengarah Urusannya. Perkongsian ini membawa konotasi terhadap 'joint-venture' Melayu-Cina yang begitu lumrah di bandar besar seperti Kuala Lumpur. Keris Mas berjaya menghidupkan kembali semangat perkongsian dan muhibah yang dipelopori oleh orang Melayu dan Cina sejak puluhan tahun dahulu.

TEORI SASTERA

Pensyarah Akademi Pengajian Melayu Universiti Malaya, Prof. Madya Dr. Mohamad Mokhtar Hassan mempunyai pendapat tersendiri dalam memperkatakan isu ini.
Beliau berpendapat dalam penciptaan beberapa teori sastera tempatan terlihat semacam tidak ada usaha daripada para peneliti atau pengkaji sastera untuk berbincang, memperdebat, memperhalusi atau memperkemaskan.
Gagal berkembang
Keadaan tersebut menyebabkan teori-teori sastera tempatan gagal berkembang dengan cepat dan baik sebagaimana yang berlaku di Barat.
“Terlihat dunia keilmuan tanah air terbahagi kepada dua; menerima sahaja teori yang dicipta seolah-olah ia sudah mantap serta lengkap dan kedua menolak tetapi tidak melakukan sesuatu untuk memperbaiki.
“Anggapan pertama wujud berkemungkinan kerana teori-teori sastera tempatan yang dicipta itu masih baru. Justeru ia memerlukan masa untuk para pengkaji memahaminya,” katanya ketika membentangkan kertas kerja pada Seminar Kesusasteran Bandingan Antarabangsa di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), baru-baru ini.
Alasan tersebut ada asas kebenarannya. Teori Barat tidak lahir dan dan kukuh dalam tempoh yang singkat tetapi berkembang selepas lebih dua dekad.
Sesebuah teori yang merupakan khazanah intelektual Melayu tidak akan menjadi hebat, kuat dan kukuh seandainya ia tidak diperkasakan melalui penelitian dan perdebatan.
Pensyarah Sastera, Prof. Madya Dr. Abdul Rahman Napiah pula melihat, pascamodenimse yang menghadirkan sejuta pesona, impak dan persoalan dalam masyarakat tidak bermakna kita perlu melupakan teori dan kritikan sastera tempatan.
“Kita perlu tetap dengan warna dan wajah sastera tempatan. Pada zaman pascamoden, sastera mula dianggap sebagai sebuah wacana iaitu perbahasan, dialogikal dan analisis bagaimana sesebuah karya sastera berkomunikasi dengan khalayaknya.
“Kritikan akhirnya berperanan untuk memenuhi tuntutan wacana sastera. Sesebuah karya sastera tidak hanya ditulis untuk memenuhi rangsangan diri tetapi juga tanggungjawab sosial dan pembangunan,” katanya.
Wacana sastera sesungguhnya akrab hubungannya dengan pengintelektualan kesusasteraan itu sendiri. Ia mahu membina sebuah kuasa besar dalam sastera. Justeru kritikan berperanan menghubungkan sastera dengan pengarang, teks dan khalayaknya.
Oleh itu, beliauber pendapat wacana adalah pembinaan tamadun sastera dan manusia. Dan, kritikan sastera ditugaskan sebagai penilai dan penggerak kepada anjakan paradigma pascamodenisme.
Sementara itu, hasil daripada pembentangan 28 kertas kerja oleh sarjana-sarjana tempatan dan antarabangsa, telah dirumuskan perkara-perkara berikut:
- Kearifan dan peradaban tempatan dalam khazanah kesusasteraan Melayu perlu dikaji, disebarkan dan dimanfaatkan oleh masyarakat yang berdepan dengan gelombang globalisasi.
- Para ilmuwan, sasterawan, pujangga, teknokrat, birokrat, dan khalayak perlu menggerakkan usaha mempergiat dan memperkaya sastera Melayu dalam rangka mendukung usaha memulihara khazanah alam dan budaya Nusantara untuk menyokong pembinaan Negara bangsa dan jati diri bangsa.
- Karya sasterawan dan sumber intelektual peribumi yang berasaskan teks sastera Melayu perlu diterbitkan dalam pelbagai bentuk produk sama ada konvensional mahupun elektronik bagi tujuan pendidikan.
- Penelitian dan pemasyarakatan Sastera Islam, khususnya sastera sufi, dipertingkatkan kerana karya sastera ini membekalkan asas pandangan jagat yang sepunya dan merupakan penghubung kepada pemikiran tradisi dan moden.
- Untuk menempatkan sastera Melayu tradisional dan moden di persada antarabangsa, maka karya-karya sasterawan tempatan dan hasil kajian mengenai karya dan ketokohan mereka perlu diterjemahkan ke dalam pelbagai bahasa utama dunia, dan disebarkan secara agresif dengan kerjasama penerbit-penerbit antarabangsa.
- Untuk mengangkat darjat kajian sastera Melayu dari perspektif bandingan maka kerjasama erat pengamat dari Malaysia, Indonesia, Brunei dan Singapura dan dari luar Dunia Melayu perlu terus ditingkatkan.
- Oleh sebab terdapat berbagai-bagai hambatan yang dialami oleh pengarang Melayu untuk memenangi Hadiah Nobel, maka wajar dicari kesepakatan bagi mewujudkan Anugerah Sastera Dunia Melayu dengan jumlah hadiah setanding dengan Hadiah Nobel.
- Dalam usaha memartabatkan lagi sastera Melayu, tokoh-tokoh yang telah banyak menyumbangkan jasa kepada pembinaan dan pengembangan sastera Melayu perlu diberi pengiktirafan serantau, yang nilainya lebih tinggi daripada nilai hadiah yang wujud sekarang ini.
- Bagi tujuan penglestarian khazanah sastera Melayu tradisional dan moden, khususnya puisi Melayu tradisional, karya-karya pilihan perlu menjadi hiasan peragaan di tempat-tempat awam yang popular.
- Untuk meningkatkan kerjasama dalam bidang penyelidikan, penyebaran dan pengembangan sastera serantau, dicadangkan pusat pengajian kebudayaan dan kesusasteraan Nusantara ditubuhkan di Malaysia.

TEORI-TEORI SASTERA DI MALAYSIA


PERKEMBANGAN teori sastera di Malaysia hanya bermula pada penghujung 1980-an. Ia merupakan teori puitika sastera Melayu oleh Sasterawan Negara Muhammad Salleh, sesuatu yang lahir selepas hampir dua dekad ia muncul di Barat.
Sejak 1970-an tercatat beberapa teori sastera moden di Barat seperti psikoanalisis, resepsi, intertekstualiti, dekonstruksi, hermeneutik, feminisme, semiotik dan sebagainya.
Dalam konteks kritikan di Malaysia, selepas kelahiran teori puitika Melayu, muncul beberapa sarjana yang turut mengasaskan teori kritikan. Shafie Abu Bakar (takmilah), Hashim Awang (pengkaedahan Melayu), Abdul Rahman Napiah (tekdealisme), S. Othman Kelantan (kritikan Melayu), Mohamad Mokhtar Hassan (konseptual-kata kunci) dan Mohd. Affandi Hassan (persuratan baru).
Namun, muncul pertanyaan di kalangan sarjana-sarjana dan pengarang tempatan, sejauh mana teori tempatan ini mampu menjadi medium kritikan sastera yang mantap dan kukuh?
Adakah hanya sekadar mampu memperkatakan sastera tempatan (Melayu) semata-mata. Tidak lebih daripada itu jika dibandingkan dengan kehebatan teori-teori kritikan Barat?
Jika diamati, teori-teori Barat berkembang dengan pengikut-pengikut yang sentiasa ada selain menciptakan polemik, perdebatan dan perbincangan yang berterusan.
Di Barat, perdebatan, perbincangan, penerokaan dan penciptaan idea baru merupakan alasan yang sangat kuat untuk memungkinkan mereka melahirkan teori sastera yang kuat dan bersifat antarabangsa.
Teori Mimesis yang diperkenalkan oleh Plato misalnya menjadi semakin kuat, matang dan berkembang kerana adanya perdebatan-perdebatan dan penelitian oleh sarjana-sarjana Barat.
Teori psikoanalisis oleh Sigmund Freud misalnya berkembang pesat kerana ia mempunyai pengikut yang ramai. Oleh Jacques Lacan teori itu dikembangkan dan diteruskan Jacques Derrida, Julia Kristeva dan Harold Bloom.
Lalu, bagaimana dengan teori-teori tempatan? Usaha ke arah memperkasakannya melalui penyelidikan dan penerapannya sangat sedikit hingga menyebabkan dapat dikatakan teori sastera tempatan kaku serta tidak bermaya.
Teori dialogisme oleh Mikhail Bakhtin yang dilahirkan pada 1926 juga dapat dijadikan contoh yang kuat dalam konteks ini.
Perdebatan dan penelitian serta pelbagai usaha untuk mengaplikasi ke dalam karya-karya sastera menyebabkan dialogisme mampu berkembang dan menjadi asas kepada teori intertekstualiti.
Tidak dinafikan, teori-teori kritikan tempatan mampu untuk memperkatakan semua genre sastera di negara ini. Namun, ia gagal mempunyai pengikut sebagaimana di Barat.