Selasa, 27 April 2010

Sajak.(Sambungan Bahagian D)


Sajak Sewaktu Melintasi Kundasang

8. a)     Lim Swee Tin banyak meluahkan rasa kala berada di Kundasang.
            Bincangkan dua luahan rasa dalam sajak ini.                                                [6]

b)         Jelaskan tiga unsur estetik dalam penyusunan diksi sajak di atas.               [9]

c)         Terangkan maksud ungkapan yang berikut                                                   [10]


Fakta 1  :  Rasa rindu
Huraian :Penyair meluahkan rasa rindunya apabila berhadapan dengan keindahan    Kundasang yang masih tidak tercemar.

Fakta 2  :  Rasa Kagum
Huraian :  Penyair melahirkan rasa kagum dengan keindahan alam yang luas terbentang.

Fakta 3  :  Rasa sayang
Huraian :Timbul rasa sayang penyair kala berada di Kundasang.

Fakta 4  :  Rasa damai
Huraian :  Penyair dapat merasakan kedamaian di Kundasang yang jauh daripada hiruk- pikuk kota.


b)         Jelaskan tiga unsur estetik dalam penyusunan diksi sajak di atas.               [9]

Fakta 1  :  Personifikasi
Contoh  :  aku telah dihimpit bising peradaban/ angin dingin mengusap  pohon-pohon
Kesan :  Menghidupkan imaginasi & memperjelaskan tanggapan

Fakta 2  :  Asonansi
Contoh            :  matahari melimpahkan sinar mutiaranya
Kesan     :  Menimbulkan kemerduan bunyi

Fakta 3  :  Aliterasi
Contoh            :  sewaktu melintasi kundasang
Kesan     :  Menimbulkan kemerduan bunyi


Fakta 4  :  Inversi
Contoh            :  untuk melentur keras watakku
    (sepatutnya disebut ‘untuk melentur watakku keras’
Kesan     :  Memberi penegasan maksud yang lebih jelas


Fakta 5  :  hiperbola
Contoh              :  matahari melimpahkan sinar mutiaranya
Kesan     :  memberi gambaran maksud yang berlebihan

Fakta 6  :  Persamaan rima akhir
Contoh               :   Kabus menipis di puncak Kinabalu
       jalan di bawah berliku
Kesan     :  Memberi kemerduan bunyi apabila dideklamasikan

Fakta 7  :  Paradoks
Kesan     :  Memberi jangkauan imaginasi yang lebih luas
Contoh               :  bahagia sekalipun purba


c)         Terangkan maksud ungkapan yang berikut,
           
            (i)         matahari melimpahkan sinar mutiaranya                                           [2]
            - sinaran matahari/suria yang menerangi alam


            (ii)        menyentak celaru kehidupan yang kupapah                                     [2]
            - menyedarkan tentang kehidupan yang tak tentu hala/tak tenteram/celaru
           
            (iii)       aku telah dihimpit bising peradaban                                                   [2]
            - penyair dibelenggu dengan kebisingan kota

            (iv)       melupakan aku sedetik, pendatang terasing                                      [2]
            - penyair terlupa seketika dia hanya sekadar tetamu/pelawat /pelancong

(v)        untuk melentur keras watakku                                                           [2]
- melembutkan sikap penyair

Laut
        J.M.Aziz

(a)    Jelaskan nada sajak di atas.                                                                               [5]
(b)    Huraikan makna perlambangan rangkai kata berikut:
          I.    Kau adalah madu
        II.    Kau adalah pulau
       III.    Kau adalah hempedu
      IV.    Kau adalah pintu
        V.    Kau adalah biru                                                                                               [10]
(c)  A.Samad Said pernah mengatakan ”J.M.Aziz seorang penyair sering merakamkan dunia sekitarnya dalam serba kesederhanaan. Jelaskan kaitan sajak ini dengan penyair.                                                                                                     [10]


(a)   Nada

F1        :  Romantis                                                                                                     
H         :   Menggambarkan suasana hati yang tenang & damai. 
CTH    :   Mana-mana rangkap dalam sajak

Fakta               :  2 markah
Huraian           :  2 markah
Contoh                        :  1 markah

(b)  Makna perlambangan

          I.    Kau adalah madu 
Laut diibaratkan sebagai sumber rezeki / punca pendapatan untuk nelayan

        II.    Kau adalah pulau
Laut juga diumpamakan sebagai tempat yang  terbatas untuk nelayan mencari rezeki / sumber rezeki yang terbatas.

       III.    Kau adalah hempedu
Laut juga adakalanya memberikan pengalaman pahit kepada nelayan.

      IV.    Kau adalah pintu
Laut itu juga memberikan pelbagai rezeki kepada nelayan

        V.    Kau adalah biru
Laut juga dapat memberikan ketenangan kepada nelayan.




FAKTA    :   2 MARKAH

(c)   Kaitan sajak dengan penyair

Fakta  1       
J.M.Aziz merupakan nelayan

Fakta  2
Laut merupakan tempat dia mencari rezeki.

Fakta  3
J.M. Aziz berasal dari Seberang Takir./ perkampungan nelayan.

Fakta   4
Persekitaran hidup berlegar dalam masyarakat nelayan.

Fakta  5
Dia merakamkan kehidupan nelayan yang miskin.

Fakta 6
   Dia meluahkan rasa kecewanya akan nasib nelayan yang terabai.
 

Sajak.(Sambungan Bahagian D)


Pengait Tua
      Muhammad Haji Salleh

(a)       Bincangkan kehidupan yang terpaksa dilalui oleh wanita tua itu.    [9]

(b)          Penghayatan ekstrinsik dari aspek peranan atau fungsi sajak turut dititikberatkan penyair.  Jelaskan dengan memberikan dua fungsi sajak      [10]

(c)        Berikan tema sajak di  atas.                                  [6]

(a)       Kehidupan yang terpaksa dilalui oleh wanita tua itu.                          [9]

Fakta 1 – Wanita tua itu terpaksa menghabiskan masa seorang diri di tepi pantai
                dalam kesedihan. Contohnya: (Rangkap 1)

Fakta 2 – Wanita tua itu hidup dalam kerinduan kerana mengharapkan anak
                 dan cucu menziarahinya. Contohnya: (Rangkap 2)

Fakta 3 – Seharian dia terbayang kehidupan bersama anaknya ketika mereka
                 menghabiskan masa bersama semasa anaknya masih kecil. Contohnya: (Rangkap 2)

Fakta 4 – Dia lalui kehidupannya dalam dunianya sendiri tanpa menghiraukan
                hiruk pikuk manusia. Contohnya: (Rangkap 4)

(b)       Penghayatan ekstrinsik dari aspek peranan atau fungsi sajak turut dititikberatkan penyair.  Dua fungsi sajak tersebut.                              [10]


Fakta 1      – Pendidikan /pengajaran
Huraian    :   Sajak ini mendidik/mengajar masyarakat agar menghormati dan sentiasa mengenang jasa ibu/.  Mengajar manusia agar tidak melupai/meminggirkan ibu.
 Contoh      :   (Mana-mana rangkap)              

Fakta 2       – Kepuasan estetik
 Huraian  :   Sajak ini turut berfungsi menyerlahkan keindahan bahasa melalui bait-bait ungkapan sajak.              
Contohnya: Gaya bahasa perlambangan/ metafora/ inversi/ asonansi/aliterasi

Fakta 3 –  Sosial
Huraian    :   Sajak ini juga menyampaikan tanggungjawab sosialnya. Agar anak-anak menyanjung ibu/tidak mengabaikan mereka apabila sudah tua.              
Contohnya:    Rangkap 1,2,3

Fakta 4 – Keagamaan/ Moral
Huraian    :  Fungsi sajak ini juga dari aspek agama dan moral. ( Disampaikan secara tersirat).  Mengingatkan anak-anak secara tidak langsung agar memberi curahan kasih sayang kepada mereka./ Agama juga mengajar agar kita menghormati ibu.
Contohnya:
(Rangkap 2)

(c)        Tema sajak di  atas.                                                                                     [6]

Fakta
Kesepian / kerinduan wanita tua terhadap anak cucunya

Huraian
Wanita tua itu seharian menunggu kepulangan anak dan cucunya tanpa mengenal erti jemu.  Kesepian dan kerinduan yang bercambah dalam dirinya menyebabkan dia mengingat kembali zaman gembira bersama mereka.  Dalam masa yang sama dia masih rindu dan sepi apatah lagi melalui hidup seorang diri.
Contoh (mana-mana rangkap)

Sajak.(Sambungan Bahagian D)


Bulan Berdarah
     Nahmar Jamil

(a)       Deklamasi sajak merupakan satu bentuk apresiasi sastera yang menarik.  Apresiasi sastera memerlukan penghayatan dari aspek cara penyampaian, irama sajak, gaya, mimik dan intonasi memainkan peranan yang penting.
Bincangkan aspek-aspek tersebut dengan merujuk sajak Bulan Berdarah.           [25]
           

Fakta 1    -  Cara penyampaian

Kemampuan penyair/penyajak mengungkapkan kembali ciptaan seseorang dengan keseluruhan jiwa / .  Penyampaian perlu bersahaja/ indah/ segar/ dan bebas tetapi berkesan sesuai dengan nada sesebuah sajak.

Contohnya; Sajak Bulan Berdarah menerapkan nada sinis melalui rangkap sajaknya.
 (Rangkap 3)

Fakta 2   - Gaya

Gaya pula berkaitan dengan gaya persembahan seseorang pendeklamator.  Ia memerlukan keseimbangan pergerakan tangan dan bahasa badan bagi menggambarkan isi sajak.

Contohnya :  Sajak Bulan Berdarah ini memerlukan gaya badan yang penuh bersemangat  bagi menggambarkan isi/maksud yang cuba disampaikan.
 (Rangkap 4,5,6)

Fakta 3   - Irama

Irama pula berkaitan dengan ucapan dan intonasi.  Keadaan pergerakan suara iaitu tinggi rendahnya atau keras lembutnya  atau panjang pendeknya  bagi menghidupkan dan menjiwai pendeklamasian sajak.

Contohnya :  Sajak Bulan Berdarah ini menggambungkan pelbagai irama. Ini memerlukan kebijaksanaan pendeklamator untuk mentafsirkannya.
Pergerakan suara tinggi     -  Rangkap 3 /
Pergerakan suara lembut   -  Rangkap 1 dan 2

Fakta 4   - Intonasi

Intonasi berkait rapat dengan irama sesebuah sajak.  Penggunaan intonasi yang sesuai dapat mendekatkan isi sajak kepada perasaan penyair. Emosi yang disampaikan perlu tepat sama ada marah, tidak puas hati, sedih, benci dan lain-lain.

Contohnya :  Sajak Bulan Berdarah ini memerlukan intonasi suara yang kadang-kadang rendah dan perlahan dan adakalanya  pula tinggi dan pantas bagi menggambarkan suasana yang kurang senang.
Intonasi rendah dan perlahan   -  Rangkap 1 dan 2 /
Intonasi tinggi dan pantas         -  Rangkap 3, 4, 5

Fakta 5   - Mimik

Mimik pula  berkaitan dengan raut/ mimik wajah pendeklamator. Dari aspek renungan/jelingan mata, atau raut wajah yang dapat menggambarkan kesayuan/ kesedihan/ kemarahan.  Mimik ini dapat membantu pendeklamator meluahkan isi hati sajak tersebut.

Contohnya :  Sajak Bulan Berdarah ini memerlukan mimik muka yang menggambarkan kekecewaan/Sedih/ dan protes terhadap apa yang berlaku.
Kecewa  -  Rangkap 2 /
Protes    -   Rangkap 3/
Sedih     -   Rangkap 5

Sajak.(Sambungan Bahagian D)


b)         Empat persoalan sajak

Fakta 1 :  Kekejaman terhadap orang Islam
H/C           Bulan berdarah menitis di tubuhku dan aku menangis
                 bersama rakyat Palestin, Moro, Pattani, Eritrea dan
                 semua yang tergilis

Fakta 2 :  Perjuangan menegakkan keadilan/kebenaran
H/C           aku bertarung di negeri menegakkan manhaj kedaulatan
                 di tengah sengketa puak antara kebatilan dan kebenaran.

Fakta 3 :  Kezaliman membawa kesengsaraan
H/C           Bulan berdarah menitis dan aku mendepani kurun
                 kurun serigala menerkam mangsa seperti Sahara Afrika

Fakta 4 :  Keberanian memperjuangkan hak
H/C           Bulan berdarah menitis dan mata enggan lelap
                 aku memimpikan arus merah bertukar arus para syuhada

Fakta 5 :  Semangat yang tidak pernah pudar
H/C           tetapi aku bangkit dengan luka tanpa mengenal putus asa
                 akidahku pantang dicabar mesti dijejal mayat bertimbun

Fakta 6 :  Keprihatinan sejagat
H/C           Bulan berdarah menitis dan mata enggan lelap
                 aku memimpikan arus merah bertukar arus para syuhada

Sajak.(Sambungan Bahagian D)


Sajak Bulan Berdarah karya Nahmar Jamil

a)            Dengan memberikan contoh, huraikan tiga unsur gaya bahasa dan kesannya yang memperlihatkan keindahan estetik dalam sajak tersebut.                    [9]

b)            Jelaskan empat persoalan sajak di atas                                                        [16]


a)         Tiga unsur gaya bahasa

Fakta 1 :  Anafora

Fungsi   :  Memberi penegasan maksud
H/C       :  Setiap kali kuintip bulan indah
                 setiap kali ia berubah wajah

                 bulan yang kukenali kini bukan bulan dulu
                 bulan yang kupandang bagai ketuaan di telan waktu

Fakta 2 ;  Hiperbola

Fungsi   :  Memberi gambaran yang lebih jelas
H/C       :  Bulan berdarah menitis di tubuhku
                
Fakta 3 :  Metafora

Fungsi   :  Memberi gambaran maksud yang jelas/konkrit
H/C       :  pucuk akidah

Fakta 4 :  Alusi

Fungsi   :  Memberi gambaran maksud yang sebenar.
H/C       :  kurun serigala menerkam mangsa seperti di Sahara Afrika

Fakta 5 :  Asonansi

’Fungsi  :  Memberi keindahan bunyi/kelembutan bunyi
H/C       :  bulan yang kukenali kini bukan bulan dulu

Fakta 6 :  Aliterasi

Fungsi  :  Memberi keindahan bunyi
H/C       :  dulu aku dikejar rindu, berahi dan dendam

Sajak.(Sambungan Bahagian D)


Sajak  Pencarian karya Adi Badiozaman Tuah

a)            Jelaskan kehidupan yang dilalui oleh penyair dalam menganjak usia tua.    [8]

b)            Dengan memberikan contoh yang sesuai, huraikan empat unsur gaya bahasa yang mengangkat nilai  estetik sajak tersebut.                                     [12]

c)            Nyatakan nada yang diterapkan dalam sajak tersebut.                                 [5]


Fakta 1 :  Penyair mula mencari arah kehidupan yang sebenar.

H/C           Bila noktah mendahului ujung kembara
                 satu pencarian yang belum sempurna
                 dalam mencari erti kewujudan diri
                 jawapan tidak akan ada
                 pada soalan yang kau lemparkan
                 di saat aku masih dalam kepayahan
                 mentafsir ombak yang mengejar pantai
                 dan gerimis yang berlabuh di kaca jendela

Fakta 2 :  Penyair semakin menyedari bahawa ada sesetengah persoalan tanpa
                 Penjelasan.

H/C           Sekiranyalah
kewujudan ini
jejak-jejak langkah di bibir pantai
antara pasir dan air
atau titik-titik gerimis di kaca jendela
antara angin dan debu
apa akan berjawabkah soalan bisumu
yang sebenarnya tidak memerlukan jawapan?

Fakta 3 :  Penyair sentiasa cuba mendekatkan diri dengan pencipta.

H/C           Kali ini kita letakkan noktah ini
              di ujung kembara yang sudah tua
              agar dalam pencarian yang lama
              kita akan bersua satu jawapan
              pada soalan yang telah kau lemparkan
              di saat aku masih mencari pelabuhan
              bersama perahuku yang semakin usang
              antara sisik-sisik ombak
              dan gigi-gigi pantai
              yang tidak pernah menemukan ketetapan.
Fakta 4 :  Penyair semakin sedar bahawa kehidupan di dunia pasti ada noktahnya

H/C           Dalam pencarian kali ini
bila sesekali berlabuh juga di sofa ingatan
atau menyelam ke dasar tasik pengalaman
kita akan bertemu
tentunya
satu kepastian akan erti kembara ini
kewujudan kau dan aku
antara ombak, batu, gerimis dan pohon
adalah satu kesementaraan
yang bisa berakhir bila-bila
dan bisa di mana-mana.


Pilih  2 isi sahaja
1 isi   4 markah   (  2 markah Fakta  ,  2  markah  Huraian/ Contoh)
2isi  x   2 makah    =  8 markah


b)         Empat unsur gaya bahasa


Fakta 1            :  Asonansi
Huraian           :  Perulangan bunyi vocal yang memberi keindahan bunyi/kelembutan   
                           bunyi
Contoh            :   dan bias di mana-mana

Fakta 2            :  Aliterasi
Huraian           :  Perulangan bunyi konsoan yang dapat memberi keindahan bunyi
Contoh                        :   kali ini kita letakkan noktah ini

   
Fakta 3            :  Perulangan frasa
Huraian           :  Rangkaian kata yang diulanga untuk memberi keindahan bunyi apabila 
                           dideklamasikan/penegasan maksud
Contoh                        :   dan gerimis yang berlabuh di kaca jendela
                            dan gerimis yang berlabuh di kaca jendela

Fakta 4            :  Metafora
Huraian           :  Kiasan yang menggabungkan abstrak dan konkrit dapat memberi
                           gambaran maksud yang lebih jelas
Contoh            :   sofa ingatan, tasik pengalaman ,

Fakta 5            :  Personifikasi
Huraian           :  Unsur perorangan yang dapat memberikan perbandingan yang jelas                          
Contoh            :   Ombak yang mengejar pantai,
 
Fakta 6            :  Perlambangan
Huraian              : Sesuatu yang dikaitkan/menyarankan dengan sesuatu yang lain dapat  memberi imaginasi kepada pembaca
Contoh            :   pelbuhan, perahu