a ) Perihalkan tentang sekeping gambar yang ditarik keluar oleh ibu Nilakesuma.
[ 8]
b) Jelaskan “ satu kumpulan surat” yang terdapat dalam kotak tersebut. [ 8]
c) Sebutkan 3 citra masyarakat dalam cerpen ini. [9]
a) Fakta – gambar itu agak besar saiznya.
- gambar itu hitam putih yang sudah pudar
- gambar itu penuh dengan bintik-bintik yang hampir mencacatkan
muka orang di dalamnya.
- Pada gambar itu terdapat seorang Jepun
- Orang Jepun itu tentera lengkap beruniform lengkap dengan pedang
samurainya.
- Tentera Jepun itu duduk di sebuah kerusi dengan kaki terkangkang.
b) Satu kumpulan surat - surat itu ditujukan kepada Datuk Nilakesuma
- kuning warnanya
- di tulis oleh Yoshida
- di tulis dalam Bahasa Melayu
- di tulis dalam huruf Rumi besar-besar
- di tulis tangan
c) 3 citra masyarakat.
Fakta 1 : Masyarakat yang perihatin.
Huraian/contoh : Masyarakat yang perihatin tentang nilai persahabatan, Cikgu Sulaiman dengan Yoshida. Masyarakat yang perihatin tentang
kesan peperangan.
Fakta 2 : Masyarakat yang peramah dan mesra terhadap tetamu.
Huraian/contoh ; Yoshida menyanbut para tetamu dari Malaysia dengan peramah.
Fakta 3 ; Masyarakat yang pentingkan persahabatan.
Huraian / contoh : Persahabatan terjalin erat antara keluarga Cikgu Sulaiman
Dengan keluarga Yoshida tanpa mengira bangsa dan agama.
Fakta 4 : Masyarakat yang mementingkan pendidikan anak-anak.
Huraian/ contoh: Ibu bapa Nilakesuma memberi sokongan/ gembira Nilakesuma
Dapat melanjutkan pelajaran di Saga Jepun.
Fakta 5: Masyarakat yang cintakan kedamaian/ tidak mahu peperangan.
Huraian/ contoh : Yoshida marah apabila ada yang tersenyum bila bergambar di
tugu hypocenter untuk kenang-kenangan. Dia tidak suka orang
tersenyum di tempat yang menjadi malapetaka/ peperangan.
Fakta 6 : Masyarakat penyayang.
Huraian/ contoh: Yoshida menyukai kanak-kanak seperti Usman, Normah, Kifli
dan Leha. Yoshida membawa mereka di atas gandar basikalnya bergilirgilir di sekeliling kawasan sekolah.
2. Berdasarkan drama “Malam Ini Penyu Menangis” huraikan lima pemikiran
dalam drama ini. [25]
F1 : Pemikiran tentang kesusahan dan penderitaan hidup kaum
nelayan.
H/C: Penderitaan nelayan di pantai timur iaitu di Terengganu yang diwakili
oleh J.M. Aziz / Ibrahim / Jaafar / Nik. Ini digambarkan dalam sajak J.M.
Aziz yang berjuul Pantai dan Laut.
F2: Pemikiran tentang kesenian, kebudayaan dan warisan seni bangsa.
H/C: Kesenian dan kebudayaan masyarakat Melayu pantai timur seperti
inang rodat / pembacaan syair / pantun serta sajak.
F3: Pemikiran tentang ajaran agama.
H/C: Peristiwa daripada al-Quran seperti kisah nabi Ayob yang digambarkan
sebagai seorang yang kuat iman / kuat kesabaran / dan tetap bersyukur
walaupun ditimpa pelbagai dugaan.
F4: Pemikiran tentang kesetiaan seorang isteri.
H/C: Kesetiaan seorang isteri yang digambarkan melalui watak Cik Lijah
yang sanggup berkorban apa sahaja demi suaminya. Begitu juga
dengan isteri Mamat.
F5: Pemikiran tentang semangat nasionalisme.
H/C: i. Digambarkan melalui watak J.M.Aziz yang berkhidmat sebagai polis
hutan yang juga diungkapkan dalam puisi drama ini.
ii. Jaafar dan Ibrahim yang terkorban ketika cuba menghalang
pendaratan pelarian Vietnam di Seberang Takir.
F6: Pemikiran tentang penyakit berbahaya.
H/C: i. Digambarkan melalui watak J.M.Aziz yang mengidap penyakit kusta
serta menyebabkannya buta. Hidupnya menjadi susah dan hanya
mendapat bantuan RM40.00 sebulan daripada Persatuan Penyakit
Kusta.
ii.Mamat yang mengidap pnyakit yang teruk, siapa pun tidak berani
menyentuh Mamat.
F7: Pemikiran tentang kreativiti seorang anak seni.
H/C: Mengenai J.M.Aziz mempunyai bakat seni yang tinggi. Walaupun
mengidap penyakit kusta tetapi terus menghasilkan karya-karya kreatif.
F8: Pemikiran tentang perjuangan hidup.
H/C: J.M.Aziz / Cik Lijah / Nabi Ayob / Mamat / Minah yang gigih berjuang
meneruskan khidupan.