Khamis, 20 September 2012

Solan Percubaan Sastera K2 Tahun 2012


JABATAN PELAJARAN PERAK


PEPERIKSAAN PERCUBAAN
SIJIL TINGGI PERSEKOLAHAN MALAYSIA
(MALAYSIA HIGHER SCHOOL CERTIFICATE)

Arahan kepada calon:

JANGAN BUKA KERTAS SOALAN INI SEHINGGA ANDA DIBENARKAN BERBUAT DEMIKIAN.

Jawab empat soalan sahaja: satu daripada tiap-tiap Bahagian A, B, C, D.

Markah untuk tiap-tiap soalan diberikan dalam tanda kurung [  ].

 
Bahagian A: Sejarah Kesusasteraan Melayu Moden dan Kritikan Sastera
Jawab satusoalan sahaja.


1          Bincangkan persoalan dan realiti masyarakat berikut dalam penghasilan karya sastera dari awal 1900 sehingga selepas merdeka:

a.       Emansipasi Wanita.     [13 ]

b.   Nasionalisme.                [12 ]


2          Asraf merupakan antara tokoh dalam bidang kritikan sastera tanah air.

(a)    Jelaskan  latar belakang tokoh.            [10 ]

(b)   Bincangkan isu dan polemik yang diperjuangkan oleh tokoh ini.   [15]


Bahagian B: Novel dan Cerpen

Jawab satu soalan sahaja

3          Jelaskan konflik-konflik yang diketengahkan dalam novel Saudagar Besar dari Kuala Lumpur karya Keris Mas dan peleraiannya berdasarkan peristiwa dalam novel.             [25]


4          Baca petikan cerpen di bawah ini dan jawab soalan-soalan yang mengikutinya.

            Kota Wangi memberinya ketenangan. Kota ini amat kecil dalam kemampuan rohnya yang besar. Walaupun manusia jin ramai di sini, dia mampu menghadapinya. Dia sanggup menjinakkan jin itu. Sanggup.
            “Walaupun jin itu berekor, I sanggup mendepani mereka”.
            “Mereka tidak akan mendengarkan apa yang you cakapkan”.
            Dia merenung muka isterinya. Benarkah?
            “Jin yang berekor itu mudah jinak.”
            I tak yakin. Sebab, I tahu jin berekor susah dijinakkan.
Mereka berasa ada kepala sendiri. Bukan macam you jinakkan jin kampung.

                                                (Dipetik daripada Majlis Peperiksaan Malaysia,2003.
                                                Cerpen Kesementaraan dalam Mutiara Sastera Melayu Moden
                                                Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka,halaman 57)

(a)    “Walaupun jin itu berekor, I sanggup mendepani mereka”. Siapakah yang menuturkan
kata-kata tersebut dan nyatakan maksud berekor serta jin dalam petikan di atas.  [7]

(b)   Jelaskan peristiwa-peristiwa yang berlaku sepanjang perpindahan watak utama ke Kota Wangi.                                                                                                        [6]                                                                                                                              
(c)    Bincangkan citra masyarakat Kota Wangi sepertimana yang digambarkan dalam cerpen.   [12]

 
Bahagian C: Drama


Jawab satu soalan sahaja dalam bahagian ini.

5          Baca petikan drama di bawah ini, dan jawab soalan-soalan yang mengikutinya.

SUARA GHAIB: Songkok pesok dek lonjak, buat jahat tetap dibalas jahat, buat baik dibalas baik. Kau tetap bersalah, Dahlan. Bukan sahaja bersalah kepada kerajaan dan masyarakat, kau juga bersalah kepada agama. Agama kau peringan-ringankan. Agama sebenar buat kehidupan di akhirat. Harta buat kehidupan di dunia. Kalau kau ingin beroleh syurga dunia sebelum beroleh syurga akhirat, hendaklah berbudi pekerti dan berakhlak yang baik. Kerana ini satu daripada kawan bahagia. Orang yang semiskin-miskinnya di maya pada yang indah ini, ialah orang yang kekurangan budi pekerti. Insaflah, Dahlan supaya kau hidup bahagia. Ingatlah, bahagia dan kesedaran akan kekal jika disertai dengan perasaan keagamaan. Kebahagian yang sejati taat kepada perintah Tuhan Allah Yang Maha Kuasa. Berbudilah kau dengan masyarakat. Hiduplah kau dengan persaudaraan. Ingatlah penyakit jiwa yang sangat berbahaya ialah sombong. Dosa kau masih boleh diampun, asalkan kau insaf.

(Dipetik daripada Majlis Peperiksaan Malaysia [peny.],2003,
Mutiara Sastera Melayu Moden.
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, halaman 219-220)

(a)    Dimanakah dialog di atas diucapkan?              [2]

(b)   Jelaskan empat konflik  yang dihadapi Dahlan.           [8]

(c)    Huraikan lima mesej yang ingin dikemukakan oleh pengarang dalam petikan di atas. [15]

6          (a) Nyatakan unsur seni budaya yang terdapat dalam drama Malam Ini Penyu Menangis karya  
           Nordin Hasan.                                                             [6]

(b) Jelaskan peranan puisi dalam drama ini.                [9]

(c) Huraikan lima unsur perlambangan dalam drama ini.         [10]


Bahagian DSajak

Jawab satu soalan sahaja dalam bahagian ini.

7          Baca sajak di bawah ini, dan jawab soalan-soalan yang mengikutinya.

Sewaktu Melintasi Kundasang
Lim Swee Tin

Sewaktu melintasi Kundasang
matahari melimpahkan sinar mutiaranya
ke atas bukit-bukit, hutan, deretan lalang
dan kebunan kubis
menyentak celaru kehidupan yang kupapah                                                    5
sekali gus meresapkan rindu
damai dengan warnanya
tak terusik.

Aku telah dihimpit bising peradaban
kasih dan cinta manusia                                                                                   10
yang luput
ketika kau tetap abadi menatap alam
menyaksi kejadian serba takjub
sepi namun sentosa
bahagia sekalipun purba.                                                                                 15

Kabus menipis di puncak Kinabalu
jalan di bawah berliku
angin dingin mengusap pohon-pohon
longgokan batu dan serpihan tebing
sewaktu melintasi Kundasang mesra dakap                                                     20
melupakan aku sedetik, pendatang terasing
kali ini akan kuambil lembutmu
untuk melentur keras watakku.

Dewan Masyarakat, Disember 1989
Dewan Bahasa dan Pustaka.


(a)                Terangkan maksud ungkapan yang berikut.                                                                

i    Aku telah dihimpit bising peradaban  (baris 9)                             [2]
ii   sepi namun sentosa                                      (baris 14)                              [2]                                                                                                       

(b)               Jelaskan dua perasaan yang dialami oleh penyajak sepanjang  berada di Kundasang. [6]

(c)        Bandingkandua latar suasanayang dilalui oleh penyajak.        [6]

(d)       Huraikan tiga unsur keindahandalam sajak di atas.     [9]



8          Baca sajak di bawah ini, dan jawab soalan-soalan yang mengikutinya.

Ke Ruang Katarsis
Zaen Kasturi

Sesudah mengisi mimpi sesia di ranjang nyedar
apakah yang sempat kita kutip lewat darah dan air mata
poyang moyang yang tumpah ke cangkir resah

            resah menggeliat  ke tanah
            resah menggeliat ke rimba                                                                  
            resah memulas ke tulang bangsa

Barangkali kitalah penanam padi-padi hampa
membiarkan anak-anak keridik mencuri meresik
malinja dan mahsuri di bendang galauan
hingga gugup mengatur genta pertama

            gugup lahir di mata kita
            gugup lahir di suara kita
            gugup membiak di mana-mana.

Kita tidak lagi pernah bertanya kenapa manusia
harus  jadi manusia tanpa menolak kebenaran untuk jadi
manusia yang tegar meniup seruling kemanusiaan
yang ligat memetik kecapi keluhuran
kerana kita lupa apa yang tersimpan di album bangsa

album bangsa pernah menyimpan sejuta potret luka
            luka berpinar ke nyali jagat
            luka berpinar ke rohaniah umat
            luka menyentak haluan kiblat.

Esok kita bakal mengggali tanah
dan menggalas cangkelong maut dari kulit sendiri
ke manakah bangkai dosa akan dikirim
ke kali tujuh penjuru gunung
atau ke laut tujuh penjuru tanjung
sedang kita pernah menari ala canggung maharisi
di kaki bicara nihilisme.Sempurnakah kekesalan kita dengan
melimpahkan air mata nanah ke luka bangsa?

Jerit kita nanti cuma tulang-tulang yang tidak
sempat ditalkinkan pada saat pertama lolong angin tenggara
memintal duka bersama
pekik kita nanti cuma darah-darah yang tidak sempat
dikebumikan pada saat pertama raung hujan selatan
menganyam gugup yang bergantungan di dada.

Mari kita lagukan canggung katarsis
arena kita nanti bukan lagi saujana padang lalang
muzik kita nanti bukan lagi tubuh sayap merpalang.

 
Ayunkan roh anak ke pintu hakiki
            Dodoikan nyali anak ke perabung maknawi
            temani tidur mereka dengan mimpi-mimpi wangi
            dan selimut iman dari Tuhan.

Di Atas Mimbar Merdeka, 1994
Dewan Bahasa dan Pustaka

                                                           
(a)        Jelaskan nada yang diketengahkan melalui sajak ini.   [4]
                                                                                                                                   
(b)        (b)        Huraikan tiga persoalan sajak di atas.                    [9]

                  (c)       Huraikan empat unsur gaya bahasa perulangan dan kesannya yang memperlihatkan nilai estetik sajak di atas.                                                      [12]

Soalan Percubaan tahun 2012 Sastera Kertas 1


JABATAN PELAJARAN PERAK


PEPERIKSAAN PERCUBAAN
SIJIL TINGGI PERSEKOLAHAN MALAYSIA
(MALAYSIA HIGHER SCHOOL CERTIFICATE)

Arahan kepada calon:

JANGAN BUKA KERTAS SOALAN INI SEHINGGA ANDA DIBENARKAN BERBUAT DEMIKIAN.

Jawab empat soalan sahaja: satu daripada tiap-tiap Bahagian A, B, C, D.
Markah untuk tiap-tiap soalan diberikan dalam tanda kurung [  ].


Bahagian A : Sejarah Kesusasteraan Melayu Tradisional
Jawab satu soalan sahaja

1    Kemunculan Kerajaan Melayu Acheh pada abad ke 16  telah memperlihatkan  perkembangan pesat kesusasteraan Melayu Islam di Nusantara.
(a)  Namakan dua  pemerintah Kerajaan Melayu Acheh pada abad tersebut.                                  [ 4 ]
(b)  Jelaskan dasar-dasar pemerintah yang membawa kemajuan kesusasteraan Melayu Islam        
       di Acheh.                                                                                                                                [ 9 ]
(c)  Senaraikan tokoh  pengarang serta karya yang dihasilkan pada zaman Kerajaan  Melayu Aceh.                                                                                                                                      [12]

2    Tun Sri Lanang merupakan tokoh cendekiawan Melayu tradisional yang  memainkan   peranan penting pada  zaman Kesusasteraan Melayu tradisional.
(a)  Nyatakan latar belakang tokoh  ini.                                                                           [ 10 ]
(b) Jelaskan peranan tokoh  dalam perkembangan kesusasteraan Melayu.                                  [  6  ]
(c)  Huraikan dua  sumbangan penulisan tokoh ini.                                                                      [  9  ]


Bahagian B: Karya Agung

Jawab satu soalan sahaja

3     Waadat merupakan perjanjian yang dipersetujui antara pihak raja dan rakyat. Berdasarkan teks Sulalatus Salatin Sejarah Melayu:

(a)    Jelaskankan peristiwa yang menyebabkan terjadinya waad antara Seri Teri Buana dengan Demang Lebar Daun.                                                   [ 5 ]
(b)   Nyatakan syarat-syarat waad tersebut.  [14]
(c)    Huraikan satu peristiwa perlanggaran waad:
(i)      pihak raja                    [ 3 ]
(ii)  di pihak rakyat             [ 3 ]

4     Baca petikan di bawah ini, dan jawab soalan-soalan yang mengikutinya.

 Dari pagi-pagi hari Seri Rakna Wikrama sudah keluar diadap orang, dan Tun Perpatih Pandak pula masuk mengadap. Maka titah baginda pada Tun Perpatih Pandak. "Sekaranglah baik kita adu Badang dengan Benderang." Maka sembah Tun Perpatih Pandak, "Tuanku, pada bicara patik, janganlah ia kita adu, kerana jikalau alah salah seorang, takut menjadi mufarik tuanku dengan paduka adinda." Maka Seri Rakna Wikrama pun tersenyum mendengar sembah Tun Perpatih Pandak. Maka titah baginda, "Benarlah seperti kata Tun Perpatih itu." Maka Benderang pun dititahkan baginda merenangkan rantai terlalu besar, bersama-sama dengan Badang; disuruh bubuhkan di belakang Siram, supaya kapal tiada boleh lalu. Maka direntangkannyalah di belakang Siram; setelah itu keduanya dipersalin baginda. Maka Tun Perpatih Pandak pun bermohonlah kembali; maka Seri Rakna Wikra­ma pun memberi surat dan kiriman akan raja Perlak. Maka Tun Perpatih Pandak dipersalin baginda, maka surat pun diarak oranglah ke perahu, maka Tun Perpatih Pandak pun belayarlah kembali ke Perlak.

                                                                        (Dipetik daripada A. Samad Ahmad [peny], 2003,
                                                                          Sulalatus Salatin Sejarah Melayu (Edisi Pelajar),
                                                            Kuala Lumpur, Dewan Bahasa Dan Pustaka, halaman 53
 (a)     Huraikan maksud rangkai kata kerana jikalau alah salah seorang, takut menjadi mufarik tuanku dengan paduka adinda”.                                                                                                   [ 3]
                          (b)  Perihalkan kisah yang terjadi sebelum peristiwa di atas.                                       [12]       
             (c) Jelaskankan peristiwa-peristiwa lain yang menunjukkan kekuatan Badang. [10]

  
Bahagian C: Prosa Melayu Tradisional

Jawab satu soalan sahaja

5    Baca petikan di bawah ini dan jawab soalan-soalan yang mengikutinya
.
       Setelah sudah ia mandi, maka ia pun mengambil bunga pacar piring dan bunga pakan hutan ditaburkannya dihadapan pemujaan itu dan setengah disangkutnya kepada pertapaannya itu. Maka dikikisnya kulit kakinya diperbuatnya dupa. Maka Sang Bimanyu pun berdirilah sebelah kaki sambil berpeluk tubuh, “Pertitis” nama pujaannya itu.
                                                                         ( Dipetik daripada Majlis Peperiksaan Malaysia, 2003.
                                                        Hikayat Pendawa Lima dalam Mutiara Sastera Melayu Tradisional
                                 Dewan Bahasa Pustaka, Kuala Lumpur,halaman  85-86)
(a)    Siapakah yang bersama-sama Sang Bimanyu semasa melakukan pemujaan diatas dan          
       nyatakan peranannya                                                                                                   [ 3 ]
      (b)  Selain unsur pertapaan yang terdapat dalam petikan ini, bincangkan lima pengaruh   Hindu  
             yang terdapat dalam Hikayat Pendawa Lima.                                                              [10]
      (c)   Perihalkan watak-watak bukan manusia yang terdapat di dalam hikayat ini.                 [12 ]

6    Baca petikan di bawah ini dan jawab soalan-soalan yang mengikutinya.
           
       Dan, berkata ia, tiada sembahyangku akan satu sembahyang daripada masa empat puluh tahun melainkan aku doa bagi Imam Shafii r.a. Dan berkata baginya anaknya yang laki-laki, “Apa orang Shafii itu, hai bapaku! Hingga berdoa engkau baginya sekalian doa ini?” Katanya, “Hai, anakku! Adalah Shafii itu seperti matahari bagi dunia dan afiat bagi segala manusia.”

 (Dipetik daripada Majlis Peperiksaan Malaysia, 2003,
Kesusasteraan Kitab; Kitab  Hadiqat al-Azhar wa al-Rayahin,
dalam Mutiara Sastera Melayu Tradisional Dewan Bahasa Pustaka,
Kuala Lumpur,halaman 200)

     (a)  Jelaskan latar belakang tokoh yang dinyatakan dalam petikan.                                      [12]
     (b)  Nyatakan pembahagian waktu yang diamalkan oleh Imam Shafii r.a.                             [ 7 ]
     (c)  Galurkan peristiwa yang menyebabkan Imam Malik mengatakan Imam Shafii r.a tidak
            beradab.                                                                                                                     [ 6 ]

 Bahagian D: Puisi Melayu Tradisional

Jawab satu soalan sahaja

7    Baca petikan puisi di bawah ini, dan jawab soalan-soalan yang mengikutinya.

Lulus angan dilakukan,
Lulus kaki dilangkahkan.

Biar bersimbah peluh di muka,
Jangan tersingkap kain basahan.

Bongkok kail penyangkut insang,
Bongkok fiil penyangkut hutang.

Di dalam manis ada pahitnya,
Di dalam pahit ada manisnya.

Kalau puntung masih berapi,
Jangan dihembus-hembus juga.

(Dipetik daripada Majlis Peperiksaan Malaysia [peny.],2005,
Mutiara Sastera Melayu Tradisional.
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, halaman 357-358)


(a)                Namakan jenis puisi di atas.                                                                [ 1 ]
(b)               Huraikan tiga teknik penulisan puisi diatas.                                        [ 6 ]
(c)                Jelaskan maksud ungkapan atau rangkai kata di bawah ini.                 [ 9 ]
               (i)      Lulus angan dilakukan,
                           Lulus kaki dilangkahkan.
(ii)               Biar bersimbah peluh di muka,
              Jangan tersingkap kain bahasan.
(iii)             Bongkok kail penyangkut insang,
                           Bongkok fiil penyangkut hutang.
(d)               Bincangkan tiga pengajaran yang terdapat dalam puisi di atas.                       [ 9 ]

 8    Baca petikan puisi di bawah ini, dan jawab soalan-soalan yang mengikutinya.
Kekasih aku seperti nyawa mulia juga,
Kekasih ia juga dengan bawa pun ia juga,
Dijauh daripada nyawa itu barang siapa,
Jika seribu tahun hidup sia-sia juga,
Yang ada serta ia bahawa itu sentiasa,
Sekaliannya kesukaan ia sedia-sedia juga,
Nyawa itu ia menghidupkan segala hati hidupan nyawa dan hati manusia        
juga membawa suka,
Hati yang menghilangkan halar kekasihku itulah yang setia juga,
Kekasihku itu yang menyukakan hati hidayat itu adanya,
Lagi hidayat juga bukhari itu adanya,
Serta nyawa itu ia juga,
Beruntung lagi berbahagia jua.

(Dipetik daripada Majlis Peperiksaan Malaysia [peny.],2005,
Mutiara Sastera Melayu Tradisional.
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, halaman 334)

(a)    Nyatakan jenis puisi di atas.                              [1]
(b)    Jelaskan  tiga teknik penulisan puisi di atas.      [6]
(c)    Berikan maksud ungkapan atau rangkai kata di bawah seperti yang terdapat dalam puisi di atas.                                                                       [6]
(i)                 Kekasih aku seperti nyawa mulia juga,
                           Kekasih ia juga dengan bawa pun ia juga,

(ii)               Dijauh daripada nyawa itu barang siapa,
             Jika seribu tahun hidup sia-sia juga,

(iii)             Nyawa itu ia menghidupkan segala hati hidupan nyawa dan
            hati manusia juga membawa suka,
(d)     Huraikan empat gaya bahasa dalam puisi di atas.   [12]