Isnin, 20 Mei 2013

Semangat Nasionalisme Dalam Teks Sulallatus Salatin.

Sebahagian daripada pembesar-pembesar di zaman pemerintahan Sultan Mahmud Shah menunjukkan semangat patriotisme dan nasionalisme yang tinggi manakala sebahagian pembesar pada zaman itu juga ada yang tidak menunjukkan semangat patriotisme dan nasionalisme yang tinggi kepada pemerintah dan negara.

(a)    Nyatakan dua peristiwa yang menunjukkan ketinggian semangat patriotisme dan nasionalisme dalam kalangan pembesar di zaman pemerintahan Sultan Mahmud Shah. [ 10]
(b)   Ulaskan tiga peristiwa yang menunjukkan lunturnya semangat patriotisme dan nasionalisme dalam kalangan pembesar di zaman pemerintahan Sultan Mahmud Shah. [ 15 ]


SKEMA JAWAPAN:

Catatan: Soalan berbentuk pecahan tiada markah untuk pendahuluan dan penutup:
Maklumat di bawah ini hanya sebagai panduan untuk memahamkan tajuk/kehendak soalan.

·         Semangat “nasionalisme” dan “patriotisme” merupakan satu bentuk perasaan cinta akan bangsa, pemerintah  dan negara sendiri secara mendalam.

·         Dalam lipatan sejarah Kesultanan Melayu Melaka, jelas merakamkan peristiwa yang menunjukkan semangat nasionalisme dan patriotisme yang tinggi dalam kalangan pembesar tersohor di zaman pemerintahan Sultan Mahmud Shah ialah Hang Nadim, Tun Hassan Temenggung dan Temenggung Seri Udani. Pembesar-pembesar Melaka yang tidak menunjukkan semangat nasionalisme dan patriotisme yang tinggi semasa pemerintahan Sultan Mahmud Shah ialah Antaranya ialah Bendahara Tun Mutahir, Laksamana Khoja Hassan, Hang Isap, Seri Rama, Tun Mai Ulat Bulu, Sri Wak Raja, Sang Guna dan Sang Setia.
·         Semangat patriotik dan nasionalisme jelas dalam paparan pemikiran dan tindakan pembesar-pembesar  yang sentiasa menjunjung duli Sultan manakala pemikiran yang negatif, melanggar titah perintah Raja, sering menjatuhkan maruah diri sendiri dan Raja jelas dilakukan oleh pembesar-pembesar yang tidak bermoral dan berakhlak di zaman pemerintahan Sultan Mahmud Shah.
·         Semangat nasionalisme dan patriotisme yang ditunjukkannya kadang kala dilihat bercanggah dengan prinsip kemanusiaan, norma dan budaya Melayu,  agama dan sebagainya.
·         Akhirnya, sikap negatif sebahagian daripada pembesar-pembesar ini telah menjatuhkan sebuah kerajaan yang sudah dibina dengan asas yang kukuh oleh pemerintah awal Melaka.


ISI-ISI PENTING:

Semangat nasionalisme dan patriotisme yang tinggi dalam kalangan pembesar Melaka:

F1:  Hang Nadim ialah seorang pembesar Melaka yang tersohor di zaman pemerintahan Sultan Mahmud Shah. Beliau merupakan pembesar Melaka yang berkhidmat sebahgai hulubalang. Beliau menujukkan semangat nasionalisme dan patriotisme yang tinggi sekurang-kurangnya dalam empat sumbangan:
(i)                  Menggalas tugas dan titah Raja membeli dan membawa pulang 40 gulung kain kasa yang pelbagai warna dari Benua Keling.
(ii)                Menaikkan nama Raja Melaka dengan cara mempamerkan kebolehan tinggi mencanting corak kain yang diingini oleh Sultan Mahmud dan mengalahkan kebolehan ratusan pencanting kain di Benua Keling itu.
(iii)               Menyelamatkan 4 gulung kain yang dipesan Sultan Mahmud apabila kapal yang dinaiki dipukul ombak ketika pelayaran pulang ke Melaka. Dia dan Hang Isap hanyut dan terselamat di Ceylon.
(iv)               Melarikan Tun Teja ke Melaka untuk dikahwini dan diserahkan kepada Sultan Mahmud Shah.

-          Semangat nasionalisme dan patriotisme di sini ialah Hang Nadim sanggup memikul amanah Raja, sanggup menerima bala akibat daripada keceluparan mulut Hang Isap dan kebiadapan Hang Isap mencela Saiyid yang telah ditipu pinjaman modalnya oleh Hang Isap. Selain itu Hang Isap sanggup bergadai nyawa menyelamatkan baki kain kasa yang tenggelam akibat kapal karam dipikul rebut dan di kejar dan bertempur dengan perajurit Sultan Abdul Jamal, Sultan Pahang pada masa itu. Kesimpualnannya: Jelas menunjukkan bahawa Hang Nadim seorang yang tidak mementingkan diri sendiri, sentiasa mahu berkorban dan menaikkan nama pemerintah, sanggup menebus kesalahan kepada Raja dengan mengambil risiko yang tinggi melarikan Tun Teja semata-mata Sultan dapat memaafkan dirinya.

F2:  Tun Hassan Temenggung ialah anak kepada Bendahara Tun Mutahir. Dia menjalankan tugas sebagai Temenggung dan menjaga keselematan dalam negeri Melaka. Beliau menunjukkan semangat patriotisme dan nasionalisme yang tinggi dengan cara tidak mahu menerima rasuah atau suapan daripada seorang pedagang (biaperi) iaitu Ali Manu Nayan. Ali Manu Nayan mempelawa Tun Hassan Temenggung bertandang ke rumahnya kerana berdasarkan pengamatannya hanya Tun Hassan Temenggung sahaja yang belum pernah berkunjung ke rumahnya. Setiap orang yang berkunjung ke rumahnya semuanya telagh diberikan hadiah (rasuah). Sehubungan dengan itu Ali Manu Nayan mempelawa Tun Hasan Temenggung untuk datang ke rumahnya dan pasti dia akan member hadiah kepadanya. Hadiah yang mahukan diberikan itu dianggap satu bentuk penghinaan kepada dirinya lalu dia menempelak dan mencaci Ali Manu Nayan.
-          Semangat nasionalisme dan patriotisme yang ditunjukkan oleh Tun Hassan Temenggung ialah tidak mahu menerima rasuah, menjaga nama baik bapanya sebagai Bendahara Melaka dan benci dengan peranan saudagar yang mencemar duli dan peraturan Melaka. Kesimpulannya: jelaslah menunjukkan ketinggian budi Tun Hassan Temenggung yang tidak mahu dicucuk hidung oleh orang yang tidak bertanggungjawab.

F3:          Temenggung Seri Udani ialah seorang Bendahara dan (wakil Sultan Mahmud ) menjadi Sultan/Raja Siak dan menjadi Bendahara dan Temenggung kerajaan Siak. Seri Udani menunjukkan semangat nasionalisme yang tinggi terutama dikaitkan dalam sumbangan yang berikut;
(i)                  Berjuang bersama-sama dengan Bendahara untuk mendapatkan takhta Raja Siak yang diserang oleh saudaranya dari Pasai.
(ii)                Menjadi wakil Sultan sebagai pemerintah Siak sementara menunggu pewaris kerajaan Siak  pulang dari Melaka (dikahwinkan dengan puteri Sultan Mahmud )
(iii)               Mempertahankan Siak sehingga ke titisan darah yang terakhir daripada serangan Peringgi walaupun tidak mendapat pertolongan ubat bedil dan senjata yang mencukupi daripada kerajaan Melaka.
(iv)              Tidak mempunyai kekayaan yang luar biasa berbanding Tun Mutahir Bendahara Melaka dan pembesar-pembesar Melaka yang lain (mempunyai pinggan mangkuk yang retak, dulang yang sumbing dan sebagainya).
Kesimpulannya: Seri Udani menunjukkan semangat patriotik dan nasionalisme yang tinggi dengan sanggup memikul amanah menjadi “Raja Sementara” di Siak, berperang merebut kembali Siak daripada Sultan Pasai, berjuang sehingga terkorbankan mempertahankan Siak dan Selat Melaka daripada serangan Peringgi dan tidak mengambil kesempatan mengumpul harta kekayaan selama dia menjadi Bendahara dan Temenggung di Siak.

(Pilih mana-mana 2 isi: 2 Fakta x2 markah= 4 markah, 2 HC x 3 markah = 6 markah: JUMLAH= 10 Markah ]

Semangat nasionalisme dan patriotisme yang rendah dalam kalangan pembesar Melaka:

F4:          Bendahara Tun Mutahir ialah anak kepada Temenggung Seri Nara Diraja Tun Ali dan anak saudara kepada Bendahara Paduka Raja Tun Perak.  Beliau ialah pengganti Bendahara Paduka Raja Tun Perak setelah kematiannya. Tun Mutahir dalam masa yang sama turut mengharumkan nama Melaka dan Melaka menjadi semakin tersohor  sebagai negara pelabuhan yang terkenal. Namun demikian, dalam masa yang sama, beliau memaparkan tindakan yang menjatuhkan martabatnya sebagai seorang Bendahara yang masyhur. Antaranya;
(i)                  Sering melengah-lengahkan kehadiran beliau apabila dipanggil oleh Sultan untuk menghadap ke istana.
(ii)                Suka menunjukkan kehebatan dari segi kekayaan. (Pernah membandingkan jumlah harta iaitu emasnya dengan emas kepunyaan Raja Mendaliar. Dalam satu peristiwa, Bendahara Tu Mutahir tersenyum apabila bilangan peti emas kepunyaan Raja Mendaliar sebanyak empat peti itu kurang sepeti daripada jumlah emas kepunyaannya sebanyak lima peti).
(iii)               Bongkak dengan suka mempamerkan emas kepunyaannya. Sering memanggil anak buahnya untuk melihat emas kepunyaannya. Beliau juga sering menghamburkan kekayaan emas itu dengan memberikan setiap anak buahnya sebahara emas. Apabila emas itu hilang akibat kecuaian dengan mudahnya beliau menggantikannya semula.
(iv)              Mendedahkan dirinya untuk dirasuah. Sebagai contohnya Nina Sura Dewana merasuah Bendahara Tun Mutahir dengan emas 10 kati agar Bendahara Tun Mutahir menjadi pelindungnya daripada pesaing terdekatnya Raja Mendaliar.
-Kesmpiulannya: Tun Mutahir menjerumuskan dirinya dalam kehinaan apabila tidak menjaga akhlaknya sebagai pembesar dengan mengabaikan titah perintah Sultan, memuakan anak-anak buahnya yang malas, bongkak dengan suka memaparkan kekayaan dan sebagainya.

F5: Laksamana Khoja Hassan ialah anak kepada Laksamana Hang Tuah. Beliau menjalankan tugas sebagai pembesar kanan dengan menjaga hal ehwal keselamatan dalam negara dan perairan Melaka. Kerendahan martabat Laksamana Khoja Hassan dapat dilihat dalam peristiwa dia berkesanggupan membawa fitnah yang dibawa oleh Si Kitul ke istana yang mengatakan bahawa Bendahara Tun Mutahir (BTM) ingin menderhaka kepada Sultan Mahmud. Laksamana Khoja Hassan (LKH) dalam hal ini bertindak dengan menyokong fitnah yang disampaikan oleh Kitul. Akhirnya BTM dan beberapa anggota keluarganya dihukum bunuh. Kesimpulan: Jelas di sini menunjukkan bahawa LKH tidak menunjukkan sikap profesionalisme sebagai seorang pembesar utama yang bersekongkol dengan pemfitnah dan tidak bertindak mencegah perbuatan Si Kitul dan Raja Mendaliar.

F6: Hang Isap ialah salah seorang pembesar yang diutus oleh Sultan Mahmud bersama-sama dengan Hang Nadim untuk membeli kain kasa sebanyak 40 gulung daripada Raja dari Benua Keling.  Dia tidak menunjukkan semangat setiakawan, cintakan negara dan Raja dengan sengaja mengkhianati Hang Nadim dan merosakkan impian Sultan agar kain 40 gulung itu dibawa dengan selamat ke Melaka. Hang Isap (HI) sengaja mencari bala dengan mulutnya yang celupar dengan memaki hamun seorang sayyid yang meminjamkan modal untuk HI berniaga di Benua Keling, tetapi kemudiannya dia tidak memulangkan modal sayyid itu. Akhirnya sayyid itu menyumpah dan mendoakan agar kapal yang dinaiki oleh HI karam. Akhirnya perkara itu benar-benar terjadi, Selain itu, dia juga mengkhianati Hang Nadim (HD) dengan meninggalkan HD dengan kain 4 gulung itu dengan tidak pulang menaiki kapal yang lebih awal dengan meninggalkan HN. Lebih buruk lagi dia membuat fitnah dan memburuk-burukkan HN akan peristiwa yang berlaku di Benua Keling di hapadan Sultan.Kesimpulannya: HI sememangnya seorang yang bermasalah dan diibaratkan “baling batu, sembunyi tangan” dan “gunting dalam lipatan” dengan sengaja memalukan dan memfitnah HN di hadapan Sultan dan pembesar-pembesar Melaka yang lain.

F7: Seri Rama merupakan seorang pembesar Melaka yang pemabuk dan mencela Makhdum Sadar Jahan Guru agama Sultan Mahmud dan Bendahara Tun Mutahir. Beliau tidak menunjukkan semangat patriotik dan nasionalisme yang tinggi kerana dengan sengaja menconteng arang di muka Sultan Mahmud. Tindakan beliau yang mabuk dan mempermainkan hadis yang mencela orang yang minum arak seperti yang dibacakan oleh Makhdum Sadar Jahan meninggalkan persepsi negatif di mata makhdum akan keburukan akhlak pembesar-pembesar Melaka. Hal ini lebih-lebih lagi makhdum Sadar Jahan ialah guru kepada Sultan Mahmud. Tindakan mencela guru Sultan Mahmud seolah-olah mencela Sultan sendiri.

F8: Tun Mai Ulat Bulu juga merupakan seorang pembesar Melaka di zaman Sultan Mahmud yang turut mencalar imej Sultan dengan tindakannya yang tidak bersopan dan merendah-rendahkan martabat guru agama. Tun Mai Ulat Bulu telah menempelak Makhdum Sadar Jahan yang dianggapnya tidak sabar dalam mendidik orang-orang Melaka yang dianggap keras lidahnya dengan tidak dapat membunyikan perkataan Arab dengan betul . Tun Mai Ulat Bulu telah memalukan makhdum tersebut dengan cara menguji perkataan-perkataan bahasa Melayu yang tidak dapat disebut dengan baik oleh makhdum seperti perkataan ‘’kuching” yang disebut “kusying”, “kunyit” yang disebut “kuzit” dan lain-lain. Sepatutnya TMUB tidak menjatuhkan maruah guru agama, kerana ini bercanggah dengan ajaran Islam.  Kesimpulannya: jelas menunjukkan bahawa TMUB tidak menunjukkan semangat cintakan akan negara dengan sengaja menjatuhkan darjat guru agama yang berhijrah ke Melaka dan menjadi guru kepada Sultan Mahmud. Sepatutnya beliau mesti bersabar dalam tindakan dan memuliakan guru agama yang banyak menabur budi kepada orang-orang Melaka, pembesar dan Sultan sendiri.

Isnin, 13 Mei 2013

Kepimpinan dan Kenegaraan Dalam Sulalatus Salatin

Karya-karya tradisional Melayu akan berfokus kepada raja yang diletakkan pada kedudukan yang tinggi. Keagungan raja dan negara diangkat menjadi persoalan utama dalam karya-karya kesusasteraan. Oleh itu, raja di diberikan gambaran-gambaran hebat termasuklah diwarnai dengan unsur-unsur dongeng dan mitos. Sulalatus Salatin misalnya; mengaitkan nasab raja-raja Melaka dengan Iskandar Dzulkarnain dari Makadunia. Selain itu, keagungan raja juga digambarkan oleh pengarang-pengarang sastera Melayu tradisional melalui peristiwa yang dianggap penting. Dalam Hikayat Raja-raja Pasai, Sejarah Melayu dan Hikayat Merong Mahawangsa misalnya, terdapat peristiwa-peristiwa ajaib tentang proses pengislaman raja-rajanya. Misalnya, mereka bermimpi bertemu Nabi Muhammad, diludahi mulut mereka oleh Baginda dan tiba-tiba boleh mengucap dua kalimah syahadat dan juga kejadian brrkhatan melalui mimpi.

Dalam soal kenegaraan pula, bangsa Melayu mempunyai konsep khas untuk negeri(negara) Kewujudan sesebuah negeri hanya diiktiraf jika negeri itu mempunyai raja. Raja yang tidak bernegeri tidak diterima kerajaannya. Dengan kata lain, keagungan sesebuah negeri itu bergantung kepada kehebatan rajanya. Kewujudan sesebuah negeri dikaitkan dengan peristiwa aneh atau menakjubkan, misalnya pembukaan Melaka yang berdasarkan kejadian pelanduk menendang anjing perburuan Parameswara.

Sulalatus Salatin menggambarkan perkisahan raja Melaka yang berasal dari keturunan Raja Iskandar Zulkarnain. Kehebatan Raja Iskandar Zulkarnain dilukis melalui kegagahan dan keberanian baginda menakluk negeri Kida Hindi lalu baginda mengislamkan pemerintah dan rakyat di negeri tersebut melalui perkahwinan baginda dengan Puteri Syahrul Bariyah. Melalui keturunan ini digambarkan keagungan dan ketinggian martabat Raja-raja Melayu yang dikaitkan dengan pertalian Raja Iskandar Zulkarnain yang Agung. Kelebihan yang jelas tergambar melalui jurai keturunan ini memperlihatkan bahawa keturunan raja-raja Melaka berasal dari raja besar,gagah serta terkenal. Ini secara tidak langsung mengangkat martabat raja-raja Melayu dimata seluruh Alam Melayu dan dunia.

Kemasukan Islam ke Alam Melayu juga bertujuan untuk memartabatkan dan memuliakan keturunan raja. Kemasukan Islam ke Alam Melayu banyak digambarkan melalui unsur-unsur metos. Unsur-unsur metos ini sebenarnya memberi pengertian dan pandangan yang besar terhadap kehebatan dan kemuliaan raja-raja Melaka. Antara contoh metos ialah Raja Iskandar Syah iaitu raja Melaka telah bermimpi bertemu dengan Rasulullah. Di dalam mimpi baginda itu, baginda telah berpandangan dengan rasulullah dan telah diajar dua kalimah syahadat serta namanya telah ditukarkan kepada Sultan Muhammad Syah. Kelebihan yang cuba ditonjolkan ialah bagi memuliakan golongan raja yang diislamkan sendiri oleh junjungan mulia nabi Muhammad s.a.w. Kelebihan ini menggambarkan bahawa raja-raja Melayu memiliki darjat yang tinggi berbanding golongan lain dan bermula dari peristiwa inilah Islam telah berkembang di negeri Melayu khususnya di Melaka.

Keistimewaan dan kelebihan raja ditonjolkan melalui pakaian, perhiasan,senjata dan peralatan raja yang mempunyai unsur kesaktian dan hikmat. Hal ini dapat disaksikan melalui peristiwa pengembaraan Seri Teri Buana ke Tanjung Bemban dan Temasik. Sewaktu pelayaran ke Temasik, perahu rombongan raja telah dipukul ribut dan gelombang. Bagi menyelamatkan keadaan baginda telah membuang mahkota baginda ke laut bagi menyelamatkan pelayaran akhirnya keadaan menjadi tenang kesan dari tindakan baginda. Peristiwa seterusnya ialah semasa pengembaraan Seri Teri Buana dari Palembang ke Bintan. Dalam pelayaran sampai ke kuala Inderagiri rombongan baginda mengalami masalah air. Bagi mengatasi masalah tersebut Seri Teri Buana telah membuat lingkaran rotan lalu dicampakkan ke dalam laut seterusnya dicelupkan ibu kaki baginda ke dalam lingkaran rotan tersebut. Akibatnya air masin dalam lingkaran rotan tersebut menjadi tawar.

Kepimpinan dan Pentadbiran Melaka

Kepimpinan adalah melihat kepada kualiti perilaku, sikap dan pemikiran yang ada pada seseorang raja sebagai pemerintah. Selain dari keagungan nasab, kelebihan pakaian, dan kesaktian ciri-ciri kepimpinan ini menjadi acuan penting kejayaan dan kegagalan kepimpinan dalam pentadbiran negeri. Ciri-ciri kepimpinan ini bukan saja dipaparkan dalam Sulalatus Salatin tetapi karya-karya tradisional Melayu yang lain seperti Hikayat Hang Tuah, Hikayat Merong Mahawangsa dan sebagainya.

Antara ciri-ciri kepimpinan yang disebutkan dalam Sulalatus Salatin adalah :
Seseorang pemimpin atau raja perlu menyiasat aduan dengan teliti. Raja perlu menyiasat setiap aduan dari pembesar atau rakyat dengan teliti sebelum menjatuhkan hukuman. Kecuaian akan menyebabkan golongan tidak bersalah dizalimi. Mangsa akan marah dan akan menentang raja. Sang Rajuna Tapa telah menentang Raja Iskandar Syah kerana anaknya difitnah dan dihukum oleh raja. Akibatnya kerajaan Singapura runtuh.
Apabila seseorang pemimpin membuat keputusan atau menjatuhkan hukuman hendaklah dengan setimpal. Hukuman yang dikenakan ke atas pesalah perlu setimpal. Ia tidak harus melampaui batas. Demang Lebar Daun telah meminta hukuman dikenakan oleh raja biar bertepatan dengan syariat. Jangan memalukan rakyat. Dalam kes pembunuhan Tuan Jana khatib di Singapura menunjukkan sikap terburu-buru dan tanpa usul periksa raja membuat keputusan. Akibatnya Singapura dilanggar todak dan beribu-ribu orang telah terbunuh akibat kesilapan raja.

Pemimpin hendaklah menjalankan dasar diplomatik yang cermat. Hubungan dengan negara luar termasuk layanan terhadap utusan-utusan dari negara luar perlu dilakukan dengan baik. Utusan luar jangan dilayan secara kasar. Dalam kes ‘tartar dan menarah kepala budak’ di Singapura telah berlaku serangan oleh Majapahit ke atas Singapura kerana Raja Singapura melayan utusannya secara kasar dan menghina raja Majapahit. Begitu juga sebaliknya.

Raja perlu kuat. Raja tidak boleh dipilih dari kalangan yang lemah. Raja yang lemah menyebabkan dia boleh dimanipulasi oleh pihak lain yang tidak bertanggungjawab. Raja Ibrahim yang masih kanak-kanak telah menjadi boneka kepada Raja Rekan di Melaka. Bahkan akhirnya Raja Ibrahim atau Sultan Abu Syahid telah mati dibunuh oleh Raja Rekan. Semasa pemerintahan Sultan Mansor Syah, baginda telah berhasrat utuk meluaskan tanah jajahannya. Oleh itu, baginda telah menghantar Paduka Raja, hulubalang, Tun Pikrama, Tun Menteri dan Seri Bija Diraja (Datuk Bongkok) ke Pahang. Dalam peperangan ini Pahang telah berjaya dikalahkan oleh Melaka. Maharaja Dewa Sura telah ditangkap oleh Seri Bija Diraja dan dibawa ke Melaka manakala anak Maharaja Dewa Sura, Puteri Wanang Seri telah dikahwini oleh Sultan Mansor Syah.
Pemimpin jangan mengikut hawa nafsu syahwat. Sultan Mahmud Melaka digambarkan terlalu mengikut hawa nafsu syahwatnya menyebabkan dia dibenci oleh rakyatnya. Raja Pahang berhasrat untuk menyerang Melaka setelah tunangannya Tun Teja dilarikan oleh Laksamana ke Melaka. Tun Biajid juga menimang lembing untuk membunuh Sultan Mahmud yang telah berlaku curang dengan isterinya. Semua ini menunjukkan bahawa kesan pemimpin yang hanya mengikut nafsu akan membawa kecelakaan dan konflik dalam negeri.

Seorang raja mestilah berani dalam membuat sesuatu tindakan atau keputusan. Sultan Alauddin Riayat Syah dapat dijadikan contoh yang tepat kerana baginda berani meronda pada waktu malam di Melaka untuk menghapuskan kes pencurian. Beliau telah mengejar dan berjaya membunuh beberapa orang pencuri. Akibat dari tindakan berani itu masalah kecurian dapat diatasi di Melaka.

Pemimpin tidak bersifat pilih kasih. Sikap mengutamakan keluarga dalam pemerintahan boleh mengundang bahaya terhadap kerajaan. Sultan Mansur Syah telah sanggup mengeluarkan anaknya sendiri Raja Muhammad ke Pahang setelah Raja Muhammad membunuh Tun Besar, anak Bendahara Tun Perak. Tindakan bijak baginda berjaya menyelamatkan huru hara berlaku di Melaka.

Bijaksana dalam pentadbiran kerajaan. Nilai kebijaksanaan golongan raja ditonjolkan melalui keagungan dan kewibawaan raja-raja Melayu. Sifat-sifat seperti adil, alim, kebijaksanaan, berani dan gagah merupakan sifat-sifat yang perlu dimiliki oleh seorang raja. Sifat ini secara tidak langsung meninggikan lagi imej raja-raja Melayu dimata rakyat jelata. Kebijaksanaan raja digambarkan melalui watak Sultan Muzaffar Syah menceraikan Tun Kudu bagi menyelamatkan keadaan dan mengembalikan perpaduan dalam kalangan pembesar-pembesar Melaka. Seterusnya kebijaksanaan Sultan Alau’ddin Riayat Syah yang digambarkan sebagai seorang pemimpin yang bijak dalam merancang langkah-langkah kawalan dan mencegah masalah pencuri.

Pemimpin hendaklah prihatin terhadap golongan yang lemah. Orang yang kuat dan berkuasa tidak boleh menindas golongan yang lemah sesuka hati. Negeri Kampar tidak tunduk kepada Melaka. Ini menyebabkan Kampar telah diserang oleh Melaka. Negeri Kampar kalah manakala rajanya Maharaja Jaya telah dapat dibunuh. Seri Nara Diraja telah diberi kuasa untuk memerintah Kampar. Sultan Mahmud Syah sanggup menyediakan jambatan emas dan perak merentangi dari istana Melaka ke Gunung Ledang. Tindakan baginda menunjukkan sikap raja yang sanggup memeras harta benda rakyat demi kepentingan dirinya. Raja sanggup "mendera" rakyat jelata menyediakan sesuatu yang amat sukar dicari seperti hati nyamuk, air mata dan air pinang muda. Balasan kepada tindakan zalim ini ialah Melaka diserang Feringgi.

Pantang Larang Sebagai Adat Istiadat dan Perundangan Negara

Dalam Sulalatus Salatin aspek adat istiadat dan pantang larang merupakan elemen perundangan dalam pentadbiran negara. Ia hendaklah dipatuhi oleh semua pihak demi melahirkan kententeraman dan kemakmuran Melaka.

Pantang larang berpakaian. Rakyat jelata ( orang keluaran ) dilarang dari menggunakan pakaian yang berwarna kuning, di buat tepi tabir, ulasan bantal besar dan tilam, bungkusan barang, dijadikan barang perhiasan, kain, baju dan destar, Begitu juga sekiranya ingin masuk ke istana seseorang itu harus memakai kain berpancung dan berkeris di hadapan serta bersebai sekiranya berkeris di belakang akan dirampas.

Syarat memiliki emas. Rakyat jelata walau pun ia seorang yang berada dilarang memakai barangan kemas yang dibuat daripada emas bergelang kaki emas dan sekiranya berkeroncong emas berkepala perak pun tidak dibenarkan kecuali ia dianugerahi oleh raja dapatlah dipakai untuk selama-lamanya.

Pantang Derhaka.Rakyat jelata adalah ditegah sama sekali melakukan penderhakaan kepada raja, ini sesuai dengan pepatah Melayu yang mengatakan raja merupakan payung rakyat tempat berteduh, pantang Melayu menderhaka, sekiranya seseorang itu menderhaka maka balasan buruk bakal menanti iaitu hukuman bunuh, bagi penderhaka ia tidak layak untuk berada di atas bumi ini dapat di lihat dalam peristiwa Hang Jebat yang mati di bunuh apabila bertindak menderhaka ke atas Sultan Mansor menyebabkan beliau mati di bunuh di tangan sahabatnya sendiri Hang tuah atas arahan sultan, begitu juga dengan bangkainya turut dibuang ke laut serta segala anak bininya turut dibunuh manakala kaki tiang dan tanah bekas rumahnya turut dibuang ke laut inilah betapa besarnya kesalahan menderhaka yang dianggap tidak layak untuk berada di bumi.

Tidak biadap di hadapan Bendahara. Peristiwa ini dapat dilihat apabila Tun Perpatih Hitam semasa dibicarakan oleh Bendahara Seri Maharaja maka Tun Hussain anak Tun Perpatih Hitam datang dengan berkeris panjang untuk mendapatkan ayahandanya dengan ini beliau telah berdiri sambil menguiskan tikar dengan kaki, perbuatan ini dianggap satu perbuatan yang biadap menguis tikar di hadapan bendahara dan menyebabkan ia mati dibunuh oleh Laksamana manakala anakndanya juga turut dibunuh.

Membina rumah dan berperahu. Rakyat jelata dilarang membuat rumah bermanjungan bertiang gantung, tidak berpijak ke tanah serta bertiang terus dari atap dan peranginan, sekiranya berperahu tidak boleh bertingkap, berpenghadapan dan tidak boleh memakai penduk dan teterapan keris.

Kepentingan Adat Istiadat dan Pantang Larang Bagi Melaka

Bertujuan untuk menggambarkan keagungan Kerajaan Melaka. Adat istiadat yang tersusun rapi yang diperkenalkan oleh Sultan Muhammad Shah telah menggambarkan Kerajaan Melaka merupakan sebuah kerajaan yang agung, besar dan berdaulat. Sistem pemerintahan yang cukup kemas dan tersusun ( sistematik ) yang mana raja sebagai pemerintah yang dibantu oleh pembesar- pembesar yang berwibawa bagi melicinkan pentadbiran dan pemerintahan, jika dibandingkan dengan mana- mana kerajaan di kepulauan Melayu seperti Majapahit. Melaka adalah sebuah kerajaan yang tersusun maju dan bersistemmatik.

Menggambarkan martabat raja yang tinggi. Kedudukan raja yang tinggi dalam struktur pemerintahan dapat di lihat melalui segala adat istiadat dan juga pantang larang yang menunjukkkan perbezaan yang ketara dengan golongan yang di perintah contoh kedudukan raja semasa dalam balai penghadapan begitu juga dari segi pemakaian emas adalah barangan yang amat berharga adalah khusus untuk golongan raja sahaja. Ini jelas menunjukkan betapa tingginya martabat raja di kalangan rakyat.

Menggambarkan Kerajaan Melaka sebuah kerajaan Islam yang unggul. Melalui adat istiadat yang terdapat dalam Kerajaan Melaka dapat menggambarkan Melaka adalah sebuah kerajaan Islam yang unggul di rantau Melayu ini dapat di lihat melalui peristiwa bagaimana sebuah kitrab Darul Mazlum sebuah kitab dari negara Arab yang telah diarak dengan penuh penghormatan sehingga sampai ke istana Melaka. Begitu juga sambutan pada malam bulan Ramadhan iaitu malam 7 likur dan ianya patut dicontohi oleh setiap para pemerintah.

Menggambarkan rakyat yang taat setia. Melalui adat istiadat dan pantang larang dapat menggambarkan masyarakat Melayu yang patuh dan sanggup menjunjung segala perintah dan peraturan yang dikenakan oleh golongan pemerintah terhadap golongan yang diperintah. Mereka beranggapan bahawa raja adalah golongan yang berdaulat oleh itu mereka memberikan taat setia yang tidak berbelah bagi kepada raja serta teguh memegang prinsip ‘Pantang Melayu Derhaka Kepada Raja’

Mengukuhkan Institusi istana dan pembesar Melayu. Melalui adat istiadat dan pantang larang dapat menggambarkan institusi istana dan kuasa pembesar dilindungi daripada ancaman- ancaman jahat yang cuba untuk menjatuhkannya dengan adanya adat dan pantang larang seolah- olah golongan rakyat cuba dinafikan hak mereka, walau pun ada di kalangan rakyat yang mampu memiliki kekayaan tetapi disebabkan adanya peraturan yang mengatakan rakyat biasa tidak boleh memiliki dan memakai barangan emas kecuali dianugerahi, maka secara tidak langsung golongan istana dan pembesar akan di pandang tinggi dan mulia dan tidaklah timbulnya perasaan bongkak akibat kekayaan di kalangan rakyat dan pada satu masa mungkin bertindak mencabar institusi beraja


Kesetiaan dan Kedaulatan Terhadap Negara

Waadat menjadi teras kepada hubungan antara rakyat dan raja. Sebelum waad berlaku, Seri Teri Buana telah berkahwin sebanyak 39 kali tetapi wanita yang dikahwininya mendapat penyakit kedal. Seri Teri Buana ingin berkahwin dengan anak Demang Lebar Daun iaitu Raden Cendera Puri. Demang Lebar Daun bersetuju dengan syarat Raden Cendera Puri tidak dikeluarkan dari istana jika mendapat kedal.

Syarat-syarat waad itu meliputi : Demang Lebar Daun sedia menjadi hamba atau rakyat kepada Seri Teri Buana. Sebagai rakyat mesti dijaga oleh keturunan Seri Seri Buana. Rakyat yang bersalah boleh dihukum tetapi tidak boleh difadihat, dinista atau diaibkan
Jika anak cucu Seri Terti Buana atau raja bersalah atau berlaku zalim, jangan hamba Melayu derhaka. Rakyat juga tidak boleh menitikkan darah raja ke bumi yakni membunuh atau mencederakan raja. Jika hamba Melayu derhaka, ia akan mendapat tulah atau dibalikkan Allah bumbung rumah ke bawah. Manakala jka raja zalim  atau melanggar waad dibinasakan negeri dan takhtanya dan raja kehilangan negeri

Persetiaan Demang Lebar Daun dan Seri Teri Buana ini dilanggari sama ada oleh rakyat atau raja, Sulalatus Salatin telah menggambarkan kesan terhadap perlanggaran waad itu. Seri Maharaja membunuh Tuan Jana Khatib mengakibatkan Singapura dilanggar todak. Raja Iskandar Syah menyula anak Sang Rajuna Tapa di hujung Pasar (mengaibkan) akhirnya Singapura alah kepada Majapahit yang dibantu oleh Sang Rajuna Tapa. Kisah Raja Muhammad membunuh Tun Besar anak Tun Perak. Tidak dilantik menjadi raja Melaka, sebalik hanya menjadi raja Pahang. Kezaliman Sultan Mahmud membawa kepada kekalahan Melaka kepada Ferenggi (Portugis). Bagi rakyat yang melanggar waad ini misalnya, Sang Rajuna Tapa belot kepada Raja Iskandar Syah dengan membuka pintu kota semasa serangan Majapahit, Sang Rajuna Tapa menjadi batu bersama isterinya. Hang Jebat menderhaka dan beliau mati dibunuh Hang Tuah.

Kepentingan utama waad ini ialah lahirnya amalan kesetiaan dalam kalangan rakyat semata-mata untuk mendaulatkan dan memartabatkan kerajaan Melaka. Kesetiaan menjadi elemen perundangan penting dalam Sulalatus Salatin. Kesetiaan yang membawa banyak kesan kepada kemakmuran dan kemasyhuran Melaka.

Kesetiaan Hang Tuah. Hang Tuah merupakan laksamana Melaka, beliau dikatakan seorang hamba Melayu yang menumpahkan kesetiaan kepada raja Melaka tanpa berbelah bahagi, ini dapat dilihat semasa beliau dijatuhkan hukuman akibat dari fitnah salah seorang pembesar yang begitu mencemburui kejayaan yang dicapai oleh beliau ini telah membawa kepada hukuman bunuh, begitu juga kesanggupan beliau menjalankan perintah raja dengan penuh ketaatan tanpa membantah untuk membunuh rakan karibnya Hang Jebat. Tanpa adanya sifat kesetiaan yang ditunjukkan oleh Hang Tuah sudah pasti Kerajaan Melaka akan mengalami kekacauan akibat dari rasa tidak puas hati yang ditunjukkan oleh Hang Tuah dan para pengikutnya. Begitu juga sekiranya Hang tuah tidak melaksanakan perintah Sultan untuk membunuh Hang Jebat sudah pasti tidak ada orang yang berupaya membunuhnya dan ini akan menghuruharakan kerajaan Melaka.

Kesetiaan Bendahara Paduka Raja. Kesetiaan Bendahara Paduka Raja dapat dilihat melalui peristiwa apabila beliau tidak bertindak balas atas kematian anakndanya Tun Besar yang dibunuh oleh putera Sultan Mansor Raja Muhammmad, sewaktu Tun Besar sedang bermain sepak raga tiba- tiba bola raga terkena pada dastar baginda, ini telah menyebabkan Raja Muhammmad merasa murka lalu membunuh Tun Besar. Tindakan ini telah menimbulkan kemarahan di kalangan pengikut Bendahara Paduka Raja, tetapi atas dasar kesetiaan Tun Perak tidak bertindak balas kerana dirinya sedar sekiranya beliau menggambil tindakan sudah pasti akan menyebabkan negeri Melaka terdedah kepada kekacuaan dan sudah pasti pihak musuh akan mengambil kesempatan dan akan menyebabkan Kerajaan Melaka menjadi tidak stabil, sikap Tun Perak ini sebenarnya satu tindakan yang berpandangan jauh, malah beliau hanya menyatakan ketidak sanggupan untuk bernaung di bawah Sultan Muhammad ini menyebabkan baginda Sultan Mansor menghantarnya ke negeri Pahang untuk dijadikan raja di sana.

Kesetiaan Bendahara Seri Maharaja. Kesetiaan Bendahara Seri Maharaja dapat dilihat apabila beliau telah menjadi mangsa fitnah oleh Kitul, Raja Mendeliar dan Laksamana Khoja Hassan yang mengatakan beliau telah mengumpulkan harta kekayaan melebihi kekayaan sultan. Sultan Mahmud yang telah lama mendendami Bendahara Seri Maharaja apabila Bendahara Seri Maharaja tidak menunjukkkan anak gadisnya Tun Fatimah yang rupawan dan dikahwinkan dengan Tun Ali, ini menyebabkan TunMutahir dan keluarganya telah dijatuhi hukuman bunuh dan tindakan sultan ini telah menimbulkan kemarahan para pengikutnya tetapi BendaharaSseri Maharaja telah memujuk para pengikutnya bersabar dan beliau sanggup menerima hukuman bunuh. Tindakan beliau ini merupakan satu pengorbanan yang ingin melihat keamanan yang berkekalan walaupun beliau tahu yang dirinya tidak bersalah tetapi memandangkan ia lebih pentingkan kepada ketenteraman beliau sanggup menghalang para pengikutnya dari terus memberontak.

Kesetiaan Tun Biajid. Tun Biajid merupakan anak Laksamana Hang Tuah, beliau telah ditugaskan oleh baginda sultan untuk menjaga kawasan Merba, sekembalinya beliau dari bertugas menjaga kawasan didapati baginda Sultan Mahmud telah berlaku curang dengan isterinya, peristiwa ini telah terserempak dengan Tun Biajid yang sewaktu itu sedang membawa lembing. Tun Biajid telah menimbang- nimbang lembing untuk di tikam ke dada baginda tetapi memikirkan sebagai seorang bangsa Melayu yang pantang menderhaka kepada raja tambahan pula beliau anak kepada Laksamana Hang Tuah yang terkenal dengan sikap kesetiaannya. Sekiranya Tun Biajid menderhaka sudah pastilah Kerajaan Melaka akan menjadi huru- hara memandangkan baginda Sultan Mahmud terkenal dengan seorang sultan yang lemah dan tidak berwibawa dan sudah pasti orang akan memandang kepada Tun Biajid seorang penderhaka dan tidak dapat mewarisi sikap ayahandanya Laksamana Hang Tuah yang terkenal dengan kepatuhan dan kesetiaannya,malah beliau hanya mengambil tindakan dengan memulau untuk tidak pergi ke istana

Kesetiaan utusan-utusan Melaka semasa melaksanakan tugas. Kemunculan Melaka sebagai sebuah kerajaan yang mantap lagi unggul di mata dunia adalah dibantu oleh golongan- golongan utusan Melaka yang dilantik oleh para sultan dalam menjalankan wakil dari kerajaan Melaka. Para utusan tadi telah menunjukkan kesetiaan dan kebijaksanaan yang tidak berbelah bahagi dalam melaksanakan tugas, contoh utusan Melaka ke China yang diketuai oleh Tun Perpatih Putih telah menunjukkan kesetiaan dan kebijaksanaannya apabila berjaya melihat wajah Maharaja China, Tun Bijaya Sura telah berjaya mengangkat martabat Raja Melaka dan dalam masa yang sama telah menjatuhkan maruah Betara Majapahit melalui permainan sapu- sapu rengit. Menteri Jana Putera dan Tun Telanai berjaya menjaga imej Melaka melalui jawapan- jawapan yang dikemukakan kepada Raja Siam manakala Hang Nadim berjaya memberi tunjuk ajar kepada para pelukis kain di Benua Keling bagaimana untuk menghasilkan corak kain yang baik. Sekiranya para utusan tadi tidak dapat menunjukkan kesetiaan yang begitu tinggi sudah pasti matlamat untuk menjadikan Melaka sebagai sebuah kerajaan yang di pandang mulia di kalangan negara serantau sudah pasti tidak akan mencapai matlamatnya kerana kesetiaan merupakan kunci untuk mewujudkan negara yang cemerlang lagi terbilang
Takrifan & Skop Susun Lapis Masyarakat:
Satu struktur sosial yang terdiri daripada beberapa kategori mengikut hierarki dalam sesebuah masyarakat.

CONTOH
SULALATUS SALATIN
SBDKL
1.       Golongan Raja & Kerabat
1.    Golongan Raja/Sultan & Kerabat Diraja
2.       Golongan Bangsawan
2.    Golongan Bangsawan
3.       Golongan Rakyat Biasa
3.   Rakyat Biasa
4.       Golongan Hamba



SOALAN RANGSANGAN TEKS SULALATUS SALATIN (SS) – SUSUN LAPIS MASYARAKAT

SOALAN 1:
Sesebuah masyarakat boleh membangun meskipun anggotanya terdiri daripada pelbagai lapisan asalkan anggota setiap lapisan itu memainkan peranan dengan baik.

Bincangkan penyataan ini berdasarkan susun lapis masyarakat dan peranan anggota setiap lapisannya seperti yang terdapat dalam Sulalatus Salatin (Sejarah Melayu). [ 25 markah ]

SKEMA JAWAPAN:

Pendahuluan: (3 markah)
·         Umumnya struktur / lapis masyarakat Melayu seperti yang digambarkan dalam teks Sulalatus Salatin (Sejarah Melayu) terdiri daripada empat kelompok iaitu kelompok Raja/Sultan dan kerabat diraja, kelompok Raja dan kerabatnya dari kerajaan luar yang mendapat suaka politik (perlindungan politik) daripada Kerajaan Melayu Melaka, kelompok bangsawan yang terdiri daripada pembesar-pembesar negara, pembesar-pembesar dari negara luar yang menetap di Melaka, saudagar-saudagar asing, golongan ulama dan agama, kelompok rakyat biasa yang terdiri daripada perajurit,  rakyat jelata dan golongan hamba yang terdiri daripada hamba sahaya, dan tawanan perang.
·         Batu asas kegemilangan kerajaan Melayu Melaka salah satunya adalah berasaskan kejayaan pemerintah Melaka menyusun atur lapis masyarakatnya sehingga membolehkan setiap kelompok / lapis masyarakat menjadi agen penyumbang kegemilangan kerajaan Melayu Melaka.
·         Namun demikian, ada setengah-setengah keadaan memperlihatkan kegagalan peranan lapis masyarakat yang dinyatakan sebelum ini sehingga menyebabkan sesebuah kerajaan itu runtuh. Sebagai contohnya, keruntuhan kerajaan Melayu Melaka di akhir pemerintahan Sultan Mahmud Syah salah satunya berpunca daripada kegagalan sesetengah anggota masyarakatnya yang gagal memainkan fungsi yang baik untuk menjaga keharmonian, kesejahteraan dan kedaulatan negeri Melaka.

Isi-isi Penting:

PERANAN KELOMPOK RAJA:

F1: Kelompok Raja menjadi pemerintah yang berwawasan sehingga berjaya memacu kegemilangan Kerajaan Melayu Melaka
HC1: Sultan Muzaffar Shah (Raja Kassim) membina batu asas kemajuan Melaka dengan menyusun pentadbiran, adat istiadat dan memperkukuh keselamatan Melaka.
HC2: Sultan Mansor Shah, menjalankan dasar buka pintu dengan menjalin perhubungan diplomatic dengan negara-negara kuasa besar seperti Siam, Majapahit dan China.
HC3: Sultan Alauddin Riayat Shah melaksanakan syariat Islam (undang-undang Islam) sebagai teras pemerintahannya sehingga Melaka menjadi kerajaan yang mahsyur.
Kesimpulan: Ketiga-tiga pemerintah Melaka ini berjaya memacu kegemilangan kerajaan Melayu Melaka dengan dasar pemerintahan dan wawasan mereka.

F2: Kelompok Raja menyusun atur pentadbiran kerajaan sehingga menjadi bertambah mantap
HC1: Sultan Muzaffar Shah memantapkan pentadbiran dengan mewujudkan sistem pembesar yang empat, pegawai-pegawai istana, hulubalang, syahbandar dan sebagainya.
HC2: Sultan Mansor Shah memperkenalkan “Pemangku Raja”  ( Tun Perak tugas dan menjaga Melaka sepeninggalan Sultan Mansor Shah ke Majapahit untuk urusan perkahwinanannya dengan Raden Galoh Cendera Kirana, anak Betara Majapahit).
HC3: Sultan Mahmud melantik Seri Udani sebagai Perdana Menteri Siak dan menabalkan menantunya Megat Kudu dan puterinya sebagai Raja dan permaisuri Siak yang baharu setelah pemerintah Siak Maharaja Parameswara ditumpaskan oleh perajurit Melaka.(hlm.151-152)
Kesimpulan: Pemerintah-pemerintah Melaka bijak menyusun atur pemerintahan sesebuah kerajaan bagi memperkukuh kekuasaan institusi Raja.

F3: Kelompok Raja memaparkan kepimpinan melalui teladan
HC1: Sultan Alau’d-Din menunjukan kepimpinan melalui teladan dengan keluar pada waktu malam untuk membasmi kecurian di Melaka dengan melakukan penyamaran tanpa diketahui oleh pembesarnya.
HC2: Beliau mahu memastikan bahawa Temenggung menjalankan tugas dan lebih peka dengan isu yang berkaitan dengan keselamatan negeri Melaka.
HC3: Sultan Alau’d-Din sendiri berani berdepan dengan ancaman maut apabila berdepan dengan pencuri di Melaka.
Kesimpulan: Raja sendiri bertanggungjawab menjaga keamanan sesebuah negeri dan memastikan sekuriti/keselamatan sesebuah negara terjamin.

F4: Kelompok Raja memaparkan kebolehan ilmu yang luar biasa
HC1: Sultan Mansur Syah menampilkan keilmuan dari segi psikologi dengan memobilasikan keseluruhan armada lautnya yang berada di Singapura dan Sungai Raya bagi menunjukkan bahawa Melaka merupakan sebuah kerajaan yang kuat kepada Betara Majapahit. Keadaan ini menjadikan “reverse psikology” kepada Betara Majapahit yang memandang rendah kehebatan Sultan Mansur Syah.
HC2: Raja Maluku (anak Raja Maluku yang hidup mendapat suaka politik/hidup dalam buangan di Melaka) menunjukkan kemahirannya bermain sepak raga.
HC3: Maharaja Dewa Sura yang ditawan dan dibawa ke Melaka pada zaman Sultan Muzaffar Shah menunjukkan bakatnya menjinakkan gajah liar dan ilmu membela gajah kenaikan Raja.
Kesimpulan: Kelompok Raja berperanan menampilkan kemahiran ilmu  dan bakat yang luar biasa sehingga mengharumkan nama Melaka dan mewujudkan perpaduan dalam kalangan rakyat (Raja sanggup bermain sepak raga dengan rakyat bawahan).

F5: Kelompok Raja menyatukan perpaduan rakyat
HC1: Raja meningkatkan hubungan dan perpaduan dengan rakyat biasa terutama pada hari-hari penting seperti “adat mengusung sejadah ke masjid” pada malam sambutan tujuh likur pada 27 Ramadan setiap tahun.
HC2: Raja “menabur wang” memberi sedekah selepas daripada menunaikan solat Hari Raya Idil Fitri dan Hari Raya Aidil Adha (Korban)
HC3: Anak Raja Maluku juga bermain sepak raga bersama-sama rakyat biasa
Kesimpulan: Raja dan kerabatnya juga berperanan untuk menyatupadukan hubungan antara Raja dengan kelompok pembesar dan rakyat jelata.

F6: Kelompok Raja memotivasikan rakyat agar sentiasa berbakti kepada Raja dan Negara.
HC1: Kesemua Raja/Sultan Melaka menggalakkan rakyat menabur bakti dan berkhidmat dengan penuh dedikasi untuk menaikkan martabat raja-raja Melaka.
HC2: Sebagai imbalannya, rakyat dianugerahi pangkat, gelaran dan persalinan dan hadiah istimewa bergantung kepada besar atau kecilnya sumbangan/jasa kepada Raja.
HC3: Hang Nadim dianugerahi persalinan dan hadiah teristimewa daripada Sultan Mahmud apabila berjaya melarikan Tun Teja dari Pahang ke Melaka. Beliau dianugerahi puteri Sultan Kelantan, Cau Pauk untuk dinikahi oleh Hang Nadim, kerana kegembiraan Sultan Mahmud dapat mengahwini Tun Teja.
Kesimpulan: Raja berperanan untuk menaikkan motivasi rakyat agar terus berbakti kepada Sultan. Sebagai imbalan, mereka diberi pelbagai hadiah dan penghargaan.

F7: Kelompok Raja menjadi ketua agama yang mengangkat martabat Kerajaan Islam Melaka.
HC1: Sultan Muhammad Syah (bapa kepada Sultan Muzaffar Shah) memeluk Islam dan menjadi ketua agama di Melaka.
HC2: Sultan Mansur Syah dan Sultan Mahmud Syah menitikberatkan ilmu pelajaran agama dalam kalangan rakyat dan sering meningkatkan kerjasama dengan Kerajaan Pasai untuk meningkatkan syiar Islam antara kedua-dua kerajaan tersebut.
HC3: Sultan Mansur Syah sering melaksanakan ibadat bersama-sama rakyat menjelang musim sambutan Ramadan dan Hari Raya.
Kesimpulan: Peranan Sultan sebagai ketua agama, menjadikan Melaka sebagai sebuah kerajaan Islam yang kuat dan menggamit kehadiran pedagang dan para santri ke Melaka.

F8: Kelompok Raja penyelesai masalah / konflik yang terbaik
HC1: Krisis antara Tun Perak dengan Seri Nara Diraja Tun Ali diselesaikan dengan solusi terbaik oleh Sultan Muzaffar Shah. Baginda terpaksa mentalakkan (menceraikan) isterinya Tun Kudu untuk dikahwini oleh Seri Nara Diraja.
HC2: Pengorbanan Sultan Muzaffar Shah membuahkan hasil apabila Tun Perak dan Seri Nara Diraja menjadi rapat apabila mereka mempunyai hubungan persaudaraan iaitu Tun Kudu ialah kakak kepada Tun Perak.
Kesimpulan: Raja berperanan penting untuk menyelesaikan kemelut /krisis dalam kalangan pembesar bagi memperkukuh sesebuah kerajaan.

F9: Kelompok Raja penggalak budaya ilmu
HC1: Sultan Mansur Syah menggalakkan rakyat Melaka beradu bakat dengan orang luar. Tun Bahara orang Pasai datang ke Melaka (hlm.154) untuk beradu kemahiran bermain catur dengan rakyat Melaka. Rakyat Melaka yang mampu menandingi kehandalan Tun Bahara bernmain catur ialah Tun Pikrama, anak Bendahara Paduka Raja.
HC2: Sultan Mansur Syah berguru dengan Maulana Abu Bakar (hlm.157/1-198) dan dikatakan baginda sangat terang hati dan memperoleh banyak ilmu.
HC3: Sultan Mansur Syah juga menggalakkan penterjamahan kitab dengan meminta Kitab Duri’l Mazlum dibawa ke Pasai untuk diterjemahkan oleh Makhdum  Patakan (hlm.157/B-160).
Kesimpulan: Raja sendiri merupakan pencinta ilmu dan menggalakkan rakyat jelata mendalami ilmu agama.

Peranan Negatif Kelompok Raja (Fakta Kontra)

F10: Kelompok Raja membunuh saudara kandungnya sendiri
HC1: Sultan Mahmud menunjukkan contoh yang tidak baik apabila dia menyuruh orang-orangnya membunuh Raja Zainal (saudara kandungnya) akibat cemburu dan dengki akan populariti Raja Zainal.
HC2: Raja Zainal Abidin saudara kandungnya diceritakan mempunyai ketampanan yang tiada tolok bandingnya di Melaka pada waktu itu dan  menjadi kegilaan ramai anak gadis di Melaka kerana ketampanan dan perawakannya.(hlm235/B-242/A-314)
HC3: Apabila bersiar-siar dengan kuda kesayangannya “Ambangan” dia akan menggosokkan wangi-wangian sepasu banyaknya kepada kuda kesayangannya itu.
HC4: Baginda menjalankan rancangan sulitnya membunuh Raja Zainal tanpa pengetahuan rakyat jelata iaitu menyuruh Hang Berkat membunuh Raja Zainal ketika Raja Zainal berada di peraduannya. (hlm235-236).
Kesimpulan: Raja sanggup membunuh saudara kandungnya sendiri akibat perasaan iri hati dan dengki akan kelebihan saudara kandungnya sendiri.

F11: Kelompok Raja tidak mengenang jasa pemerintah yang lain
HC1: Raja Pasai, Sultan Zainal Abidin (hlm.165 /B-168) tidak mengenang budi setelah dibantu oleh Bendahara Paduka Raja Tun Perak mendapatkan kembali takhta yang dirampas oleh saudara kandungnya, kemudiannya tidak mahu menyembah ke Melaka.
HC2: Akibat tidak mahu mengiktiraf Sultan Melaka sebagai penguasa yang berdaulat maka Bendahara Paduka Tun Perak membiarkan sahaja takhta kerajaan direbut semula oleh saudara kandung Sultan Zainal Abidin kerana marah atas tingkahlaku derhaka Sultan tersebut.
Kesimpulan: Ada juga Raja yang tidak menghormati Raja yang lebih berkuasa yang telah membantu merebut takhta kerajaan.
F12: Kelompok Raja menjatuhkan hukuman yang tidak setimpal kepada pembesar dan anggota keluarga pembesar
HC1: Sultan Mahmud menjatuhkan hukuman yang paling tragis kepada Bendahara Tun Mutahir (Bendahara Seri Maharaja) dan keluarganya iaitu hukum bunuh, gara-gara fitnah yang dibuat oleh pakatan Raja Mendaliar dan Kitul serta Laksamana Khoja Hassan.
HC2: Sultan Mahmud kecewa kerana Bendahara Seri Maharaja tidak menunjukkan Tun Fatimah anak beliau kepada baginda, sebaliknya mengahwinkan Tun Fatimah dengan Tun Ali.
HC3: Sultan Mahmud bertambah murka apabila mendengar fitnah yang dibuat oleh Raja Mendaliar bahawa Bendahara Seri Maharaja hendak menderhaka kepada baginda Sultan Mahmud.
Kesimpulan: Raja menjatuhkan hukuman tanpa usul periksa menyebabkan Melaka kehilangan Bendahara yang berkaliber.

F13: Kelompok Raja memaparkan nafsu serakah dan kerakusan pemerintahan
HC1: Sultan Mahmud “bermain-main” dengan isteri Tun Biajid anak Laksamana Hang Tuah (hlm.193/A-250) ketika Tun Biajid ke Merba jajahan kekuasaannya. Baginda hampir-hampir dibunuh oleh Tun Biajid yang terserempak dengan perbuatan baginda menceroboh dan bermesra-mesraan dengan isterinya .
HC2: Sebagai ganti menceraikan isterinya, Tun Biajid dianugerahi gundik baginda bernama Tun Iram Sendari (hlm.193) untuk dinikahi atas rasa bersalah akibat perbuatannya yang lalu.
HC3: Sultan Mahmud juga mengarahkan Tun Isap membunuh Tun Ali Sandang apabila mendapati Tun Ali Sandang terlebih dahulu “melanggani” Tun Dewi  sebelum ketibaannya. Baginda berasa terhina lantas menitahkan Tun Isap menikam dan membunuh Tun Ali Sandang
HC4: Sultan Mahmud juga sanggup menerima Tun Teja dengan cara yang salah ( diculik dan dilarikan oleh Hang Nadim )sebelum majlis perkahwinan Sultan Abdul Jamal (Raja Pahang) berlangsung. Sultan Abdul Jamal merupakan saudara sepupu dengan beliau dan bakal melangsungkan perkahwinan dengan Tun Teja anak Bendahara Pahang sebagai permaisuri keduanya.(hlm 224-228)
Kesimpulan: Raja sanggup melakukan perkara yang menjatuhkan martabatnya apabila hilang pertimbangan dan  nafsu serakah menguasai diri baginda.

F14: Kelompok Raja bermuka-muka dalam tindakan
HC1: Sultan Mahmud bermuka-muka seolah-olah tidak tahu insiden pembunuhan saudara kandunnya Sultan Zainal Abidin yang dibunuh oleh Hang Berkat apabila rakyat kecoh akan berita kematian Sultan Zainal Abidin.
HC2: Sultan Mahmud bijak merahsiakan rancangan sulit dan rancangan pembunuhan itu tanpa pengetahuan pembesar dan rakyat jelata.
Kesimpulan: Raja sanggup menipu rakyat dan pembesar semata-mata mahu mengalahkan saingannya.

F15: Kelompok Raja berasa hasad dengki dan bersifat pendendam
HC1: Sultan Mahmud berasa tercabar dan berdendam apabila mengetahui bahawa Sultan Abdul Jamal ingin “melanggar” dengan mudah seperti melanggar balairung Pahang dengan kenaikan Gajah Diraja “Ai Kening” apabila mengetahui Sultan Mahmud bersekongkol dengan Hang Nadim melarikan Tun Teja ke Melaka.
HC2: Hal ini dianggap sebagai satu penghinaan dan beliau mengarahkan Laksamana dan para perajurit Melaka “mengajar” Sultan Abdul Jamal.
HC3: Sultan Abdul Jamal berasa malu apabila Laksamana melangar balairung istana Pahang dan melarikan “Ai Kening” gajah kesayangannya. Akhirnya akibat kekecewaannya “kehilangan Tun  Teja” dan “Ai Kening” beliauy turun takhkta dan melantik anaknya Sultan Mansur sebagai pengganti sementara beliau “membuang diri” menjadi seorang sheikh di Lubuk Pelang (hlm.233).
Kesimpulan: Sesetengah Raja/Sultan sanggup menganiyai dan memalukan saudaranya sendiri dan memperlakukan secara hina saudaranya itu atas sifat dengki, dendam dan kesombongannya.

PERANAN KELOMPOK PEMBESAR:

F16: Kelompok pembesar menumpahkan taat setia yang tidak berbelah bahagi
HC1: Tun Perak menumpahkan taat setia kepada Sultan Muzaffar Shah, Sultan Mansur Syah, Sultan Alau’d-Din Riayat Shah dan Sultan Mahmud tanpa berbelah bahagi. Contohnya, beliau sanggup menjaga, menanak nasi, merawat  dan menjaga keselamatan Sultan Mahmud yang terkena cirit-birit untuk tempoh masa yang panjang dan cubaan membunuh Sultan Mahmud Shah.
HC2: Tun Telanai (Utusan Melaka ke Siam), Tun Perpatih Putih dan Menteri Jana Putera (Utusan Melaka ke China) menumpahkan taat setia pergi kedua-dua negara kuasa besar itu untuk menjalin hubungan diplomatik atas titah Sultan. Mereka bukan sahaja menjalankan tugas itu bahkan berjaya menjalankan tugasan yang lain sehingga menaikkan imej Sultan Mansur Syah.
Kesimpulan: Kelompok pembesar Melaka yang berkhidmat di zaman pemerintahan Sultan-sultan Melaka, menumpahkan taat setia yang tidak berbelah bahagi .

F17: Kelompok pembesar menampilkan keupayaan ilmu yang tinggi dari segi perancangan strategik
HC1: Bendahara Paduka Raja Tun  Perak bijak mengunakan akal dan tipu muslihatnya untuk menakut-nakutkan tentera Siam yang ingin menyerang Melaka.
HC2: Beliau telah mengarahkan setiap rakyat memasang obor di celah-celah pohon pada waktu malam bagi menggambarkan rakyat Melaka yang ramai yang bersedia menanti serangan Siam, walhal rakyat Melaka tidaklag ramai pada waktu itu.
HC3: Beliau juga mengarahkan semua anak isteri orang Kelang dibawa ke Melaka untuk mempertahankan Melaka daripada serangan Siam bagi menguatkan psikologi rakyat Kelang yang berjuang di Melaka.
Kesimpulan: Kelompok pembesar  Melaka terkenal dari segi ilmu dan keupayaan perancangan strategik menghadapi serangan lawan.

F18: Kelompok pembesar  memperlihatkan penggemblengan tenaga  / “team work” (pasukan kerja) yang mantap
HC1: Kombinasi pembesar yang mantap di zaman pemerintahan Sultan Mansur Syah iaitu Tun Perak, Laksamana Hang Tuah, Tun Bijaya Sura, Hang Jebat dan Empat Bersaudara yang lain mampu melaksanakan tugas yang baik sehingga menakjubkan pemerintah luar seperti Betara Majapahit dan Patih Gajah Mada (Perdana Menteri Majapahit)
HC2: Pembesar-pembesar ini berpadu tenaga untuk mengalahkan setiap perancangan jahat pihak lawan terutama sekali ketika misi peminangan dan perkahwinan Sultan Mansur Shah dengan Raden Galoh Cendera Kirana.
Kesimpulan: Kelompok pembesar berperanan bersatu tenaga, kepintaran, keberanian, dan taat setia untuk menjunjung perintah Sultan.

F19: Kelompok pembesar menjadi wakil Raja menjalankan tugas-tugas rasmi sebagai seorang Raja
HC1: Bendahara Paduka Raja Tun  Perak dan Seri Nara Diraja menjadi pengganti Sultan menjaga negeri Melaka sepeninggalan Sultan Mansur Syah ke Majapahit.
HC2: Seri Udani juga dilantik sebagai Perdana Menteri Siak (mewakili Kerajaan Melaka) membantu Megat Kudu (anak Sultan Siak yang mati dibunuh oleh perajurit Melaka) yang kemudiannya berkahwin dengan puteri Sultan Mansur Syah.
Kesimpulan: Kelompok pembesar berkebolehan tinggi menjalankan tugas rasmi /tugas Raja walaupun semasa ketiadaan Raja/Sultan dalam negeri.

F20: Kelompok pembesar  melonjakkan nama pemerintah menjadi lebih tersohor  dengan kecerdikan akal menjadi duta kerajaan
HC1: Tun Telanai, Tun Perpatih Putih, Menteri Jana Putera, Tun Bijaya Sura, Laksamana Hang Tuah berjaya menaikkan nama Sultan Mansur Syah ketika menjadi utusan Melaka ke Siam, Majapahit dan China.
HC2: Mereka sering mencari peluang untuk melonjakkan nama Sultan Melaka dengan mempamerkan kebolehan dan kebijaksanaan melakukan sesuatu tugasan yan diarahkan oleh pemerintah luar kerajaan yang dilawati itu.
HC3: Mempamerkan kelebihan seorang Suir lagi untut (semasa di Siam), misi mengelakkan pertempuran di negeri matahari terbit (sebelah Timur Siam) dan misi bertempur di kawasan matahari jatuh (kiblat orang Islam) sebagai contohnya memaparkan kebijaksanaan Tun Telanai sebagai utusan Melaka ke Siam.
Kesimpulan: Kelompok pembesar sentiasa berlumba-lumba untuk menabur bakti dan jasa kepada Sultan Melaka dengan tujuan untuk mengagungkan Sultan Melaka di mata pemerintah luar.

F21: Kelompok pembesar bijak membuat telahan / ramalan bakat seseorang
HC1: Bendahara Paduka Raja bijak menelah bakat dan kelebihan anak saudaranya yang bakal menjadi Bendahara Melaka yang tersohor iaitu Bendahara Seri Maharaja (Tun Mutahir) tetapi kekuasaannya tidak lama.
HC2: Telahan itu tepat apabila Tun Mutahir menjadi bendahara Melaka dalam waktu yang singkat sahaja kerana dia difitnah oleh Raja Mendaliar dan Kitul serta Laksamana Khoja Hassan. Akhirnya beliau dihukum bunuh oleh Sultan Mahmud Shah.
HC3: Seri Nara Diraja juga bijak menyorokkan Laksamana Hang Tuah dengan memasungnya di dusunnya di hulu Melaka kerana mengesan kelebihan Laksamana dan berasa rugi apabila Laksamana dijatuhi hukuman bunuh. Akhirnya, Laksamana dititahkan untuk membunuh Hang Jebat yang telah menderhaka dan mengusir Sultan keluar dari istana.
Kesimpulan: Kelompok pembesar berperanan dan berupaya meramal kelebihan bakat kepimpinan pembesar yang lain untuk kepentingan masa hadapan sesebuah kerajaan.

F22: Kelompok pembesar  menerima pengiktirafan tertinggi  dari pemerintah luar atas sumbangan /bakti
HC1: Laksamana Hang Tuah diberi negeri Siantan yang menjadi idamannya apabila dianugerahi oleh Betara Majapahit sebagai penghargaan atas kebolehan istimewa Laksamana mengalahkan perajurit Jawa.
HC2: Seri Bija Pikrama dan Tun Sura Diraja (hlm 100)  sebagai utusan Melaka ke Sulawesi dianugerahi seorang budak (anak Raja Bajung /Daeng Mempawah/Hang Tuah baru berusia 12 tahun) (hlm.103) oleh Raja Goa/Gowa. “Budak” itu membawa tuah kepada kerajaan Melaka kerana akhirnya menjadi Laksamana Melaka yang terhebat di zaman Sultan Mansur, Alau’d-Din Riayat Syah dan Sultan Mahmud Shah. Asalnya kedua-dua utusan ini tidak terfikir apakah kegemaran Sultan Mansur Syah. Akhirnya mereka mengatakan bahawa Sultan gemar akan budak-budak.
Kesimpulan: Kelompok pembesar berperanan memperoleh pengiktirafan tertinggi daripada pemerintah luar atas kebolehan masing-masing.

Peranan Negatif Kelompok Pembesar Raja (Fakta Kontra):

F23: Kelompok pembesar menyampaikan mesej dan teguran / sindiran  “alegori” kepada pemerintah yang meragui kesetiaan mereka
HC1: Temenggung Seri Udani (Bendahara Siak) dituduh oleh perajurit Melaka di zaman Sultan Mahmud tidak bersungguh-sungguh menjaga Siak dan tidak taat kepada Sultan Mahmud, walaupun Melaka mulai diserang oleh Peringgi.
HC2: Temenggung Seri Udani memberitahu baginda Sultan bahawa belaiu bertekad untuk mati mempertahankan Kota Kara di Siak dan memberitahu bahawa  beliau tidak akan ke Melaka untuk membantu mempertahankan Melaka. Sebalinya,  beliau akan  terus ke Kota Kara kerana beliau sedang sibuk  mentaksir harta kekayaan beliau yang bakal ditinggalkan (3 hari 3 malam mentaksirkan harta) untuk keturunannya. Sebenarnya ini merupakan satu sindiran tajam  kepada Sultan Mahmud Shah yang sebelum ini membiarkan pembesar Melaka mengumpul harta kekayaan sehingga melemahkan kerajaan Melaka dan mengabaikan kebajikan pembesar Melaka di negeri-negeri naungan seperti Siak.
HC3: Sultan Mahmud menjadi murka mendengar berita tersebut bahawa Temenggung Seri Udani melengah-lengahkan bantuan mempertahankan tentera Melaka kerana sibuk mengaudit kekayaannya di Siak, tetapi kemudiannya baginda insaf bahawa harta yang ditaksirkan itu tidak seberapa seperti talam, pesuk, bokor, pinggan Cina (yang semuanya sudah rosak seperti sumbing, pecah bibir, retak) dan sebagainya (hlm. 279/A-376). Temenggung Seri Udani kemudiannya bertarung habis-habisannya dengan Peringgi yang terpaksa berhadapan dengan Siak dan Kopak terlebih dahulu (negeri penampan dari seberang /sekarang di Sumatera Tenggara) sebelum berjaya menyerang Melaka. Bantuan ubat bedil yang sangat kurang dari Melaka tidak melemahkan/mematahkan semangat Temenggung Seri Udani yang akhirnya tinggal 4 orang sahaja yang mempertahankan Kota Kara. Akhirnya beliau terbunuh dan angkatan Peringgi mara ke Kopak.
Kesimpulan: Kelompok pembesar Melaka berperanan menegur Sultan secara sinis kerana menjalankan pemerintahan dengan cara yang salah/lemah.

F24: Kelompok pembesar menjatuhkan kerajaan dengan cara melakukan rasuah
HC1: Laksamana Khoja Hassan menerima rasuha daripada Raja Mendaliar.
HC2: Bendahara Seri Maharaja Tun Mutahir menerima habuan emas daripada Nina Sura Dewana saudagar Keling yang menetap di Melaka
HC3: Bendahara “mengemasi” dan menaburkan kekayaan kepada  anak-anak buahnya
Kesimpulan: Kalangan kelompok pembesar menjatuhkan maruah dan martabat mereka dengan terlibat dengan gejala rasuah.

F25: Kelompok pembesar pencetus krisis antara dua kerajaan
HC1: Hang Nadim mencetuskan konflik antara Melaka dengan Pahang apabila melarikan Tun Teja ke Melaka.
HC2: Patih Adam (Pangeran Surabaya) mencetuskan konflik antara Melaka dengan kerajaan Majapahit apabila nekad ingin melarikan Tun Minda anak Seri Nara Diraja.
Kesimpulan: Kalangan kelompok pembesar ada yang memulakan krisis yang besar antara dua kerajaan.

F26: Kelompok pembesar bersekongkol dengan Raja untuk melakukan maksiat dan pembunuhan
HC1: Telatah orang-orang Raja (pembesar Diraja) seperti Hang Berkat, Hang Isap dan lain-lain bersekongkol dengan Sultan untuk melakukan maksiat dengan isteri Tun Biajid dan Tun Dewi.
HC2: Hang Berkat membunuh secara tragis(atas titah perintah) saudara kandung Sultan Mahmud iaitu Sultan Zainal Abidin sewaktu dalam Sultan Zaina Abidin sedang beradu.
Kesimpulan: Kalangan pembesar ada yang menyalahi waadat dengan bersekongkol dengan pemerintah untuk membunuh orang yang tidak berdosa.



F27: Kelompok pembesar melakukan fitnah dan adu domba untuk menjatuhkan satu sama lain
HC1: Laksamana Hang Tuah pernah memfitnah Bendahara Paduka Raja (kes Sultan Zainal Abidin – Pasai) kononnya bendahara ingkar perintah Sultan tidak membantu Sultan Pasai merebut takhtanya kembali.
HC2: Laksamana Khoja Hassan terlibat bersekongkol dengan Raja Mendaliar menabur fitnah kepada Bendahara Seri Maharaja bahawa bendahara Seri Maharaja Tun Mutahir ingin menderhaka kepada Sultan Mahmud.
Kesimpulan: Ada kalangan kelompok pembesar berperanan cuba menjatuhkan pembesar yang lain.

F28: Kelompok pembesar melengah-lengahkan / cuai / mengabaikan perintah/titah Raja
HC1: Bendahara Seri Maharaja dikatakan sering melengah-lengahkan perintah Sultan sehingga berkali-kali Sultan menghantar orang untuk memanggil beliau menghadap ke istana.
HC2: Bendahara Seri Maharaja Tun Mutahir begitu cerewat dalam soal pakaian sehingga pegawai istana yang memanggil beliau tertidur-tidur dibuatnya kerana berjam-jam lamanya bendahara menukar pakaian dan tanjaknya.
HC3; Temenggung Seri Udana juga dikatakan melengah-lengahkan bantuan yang diperlukan untuk berhadapan dengan tentera Peringgi apabila dititahkan oleh Sultan kerana leka mentaksir dan menyurat (menulis) hartanya.
Kesimpulan: Kalangan kelompok pembesar ada yang berani melengah-lengahkan titah diraja.

F29: Kelompok pembesar memanja-manjakan anak buah dengan tindakan salah yang dilakukan
HC1; Tun Mutahir bendahara Melaka sering memanja-manjakan anak buahnya dengan kekayaan dan sikap bermalas-malasan
HC2: Tun Mutahir sanggup menggantikan emas anak buahnya yang hilang dengan serta merta dengan jumlah yang banyak
HC3: Tun Mutahir membiarkan saja anak buah/pengikutnya menyembelih kerbau liar di kandang Tun Mutahir apabila mereka gagal mendapat hasil perburuan tanpa dimarahi olehnya.
Kesimpulan: Kalangan pembesar memuakan pengikutnya menyebabkan hilang rasa hormat dan membentuk jati diri yang lemah.
Kesimpulan: Ada kelompok pembesar yang mendidik pengikut/anak buah mereka dengan jalan yang salah.

F30: Kelompok pembesar menjadi penyebab krisis “membuang diri” dan “ turun takhta” seseorang pemerintah kerajaan
HC1: Tindakan Hang Nadim dan Laksamana Hang Tuah menyebabkan pemerintah Pahang Sultan Abdul Jamal turun takhta dan ”membuang dir”i ke Lubuk Pelang kerana berasa malu dan terhina dimalukan sedemikian rupa (Tun Teja dilarikan dan gajah kenaikan raja “Ai Kening” dilarikan ke Melaka).
HC2: Tindakan Laksamana Khoja Hassan dan Tun Fatimah menyebabkan Sultan Mahmud kesal akan tindakannya membunuh Bendahara Seri Maharaja Tun Mutahir dan keluarganya sehingga beliau “membuang diri” ke hulu Melaka.
Kesimpulan: Tindakan kalangan pembesar menyebabkan Sultan merana dan kecewa atas penghinaan yang diterima dan kesilapa yang dilakukan.

F31: Kelompok pembesar  menghina dan mencerca  golongan agama / ulama yang dihormati oleh pemerintah dan rakyat
HC1: Seri Rama (hlm.246/A330/B253) menghina Makhdum Sadar Jahan yang enggan menerima hajat Seri Rama untuk mengaji dengannya kerana beliau berada dalam keadaan mabuk pada masa itu.
HC2: Makhdum apabila terhidu bau arak lalu membacakan hadis “arak itu ibu segala najis” tetapi dibalas oleh Seri Rama dengan kata-kata penghinaan/penentangannya terhadap Makhdum dengan kata-katanya “orang yang bersifat pendengki itu ibu segala najis”.
HC3: Makhdum Sadar Jahan menjadi marah dan keadaan itu dilihat oleh Bendahara Seri Maharaja Tun Mutahir sebagai memalukan kelompok pembesar Melaka kerana Seri Rama merupakan pembesar Melaka juga.
Kesimpulan: Ada kalangan pembesar Melaka menjatuhkan martabat mereka dengan menghina golongan ulama dan menunjukkan contoh yang tidak baik kepada pengikut yang lain.

F32: Kelompok pembesar berasa ujub (megah) dan ingin menampilkan kehebatan sesama sendiri
HC1: Laksamana Hang Tuah sering bersikap untuk menyaingi kehebatan Bendahara Paduka Raja dengan meminta pengikutnya mengusung ke sana kemari menggunakan usungan yang dihadiahkan oleh Sultan. Hal ini bertujuan untuk bermegah-megah di hadapan rakyat.
HC2: Bendahara Paduka Raja Tun Perak tidak mahu menggunakan usungan diraja dan keris hadiah diraja sebaliknya memberikan keistimewaan itu kepada Laksamana Hang Tuah kerana Laksamana Hang Tuah dilihat lebih berkepentingan kerana dia pa nglima perang yang hebat.
HC3: Bendahara mengendurkan keadaan dengan tidak mahu bersikap seperti Hang Tuah demi mengelakkan rakyat menjadi bingung akibat sikap menunjuk-nunjukkan kedua-dua pembesar negara tersebut, walaupun tindakannya dimarahi oleh pengikutnya kerana Bendahara dilihat mempunyai alasan yang kukuh menggunakan keistimewaan yang diberikan oleh Sultan itu.
Kesimpulan: Terdapat dalam kalangan pembesar negara yang suka menunjuk-nunjuk dan memancing pergeseran antara pembesar.

F33: Kelompok pembesar menderhaka kepada Raja
HC1: Hang Jebat sebagai pembesar Melaka (hulubalang) ingkar perintah Raja dan menderhaka terhadap Sultan kerana Laksamana Hang Tuah dilihat tidak mendapat pembelaan yang sewajarnya keran difitnah oleh pembesar yang lain.
HC2: Hang Jebat kecewa atas tindakan Sultan menitahkan Seri Nara Diraja membunuh Hang Tuah.
HC3: Akhirnya Hang Jebat mati di tangan Laksamana Hang Tuah kerana kedurjaannya membunuh dayang dan mengusir Sultan dari istana.
Kesimpulan: Kalangan pembesar negara ada juga yang berani menderhaka terhadap Raja/Sultan.


KELOMPOK RAKYAT (BIASA/PENDATANG):

F34: Kelompok rakyat menumpahkan taat setia yang tidak berbelah bahagi kepada Raja dan pembesar
HC1: Rakyat Kelang membantu mempertahankan Melaka
HC2: Rakyat Melaka berjuang berhabis-habisan mempetahankan Melaka dan negeri naungan Melaka seperti Siak dan Kopak daripada serangan Peringgi.
HC3: Rakyat Melaka menjunjung kasih atas kunjungan Sultan ke masjid dan semasa majlis perayaan agama.
Kesimpulan: Kelompok rakyat menunjukkan ketaatan yang tidak berbelah bahagi kepada Raja/Sultan tanpa dipaksa berbuat demikian.

F35: Kelompok rakyat menyumbang kepakaran dan kemahiran dalam bidang seni
HC1: Orang Suir lagi untut mempersembahkan kebolehan bermain lembing dan menahan dengan belakang badan di hadapan Raja Siam (Utusan Tun Telanai ke Siam)
HC2: Orang-orang Melaka membantu Tun Perak dalam seni ketukangan tangan mengikut kepakaran dari daerah asal usul masing-masing untuk menyiapkan istana baharu Sultan Mansur Syah dalam tempoh sebulan.
Kesimpulan: Rakyat jelata mempunyai kepakaran yang pelbagai untuk menaikkan martabat pemerintah.

F36: Kelompok rakyat asing membantu kekuatan pertahanan negara
HC1: Rakyat asing seperti Mia Ruzul membantu menjadi perajurit Melaka menentang orang Haru.
HC2: Laksamana Hang Tuah yang berasal dari keturunan Raja Bajung (Sulawesi/Kerajaan Gowa) menetap di Melaka dan membantu pertahanan Melaka.
Kesimpulan: Banyak rakyat asing yang menetap di Melaka terlibat sama membant menjaga pertahanan sesebuah kerajaan.

F37: Kelompok rakyat menjadi sumber motivasi kepada pemerintah dan pembesar
HC1: Rakyat Kelang menjadi sumber motivasi kepada rakyat/pemerintah Melaka untuk berjuang mempertahankan Melaka daripada serangan Siam (Awi Dicu).
HC2: Kesanggupan rakyat (armada laut Melaka) mengikut rombongan ke Majapahit memperkukuh semangat Sultan Mansur Syah.
HC3: Kesanggupan rakyat mengikut utusan Melaka ke Siam, China dan Majapahit menaikkan semangat Sultan Mansur Syah
Kesimpulan: Rakyat jelata berperanan menjadi sumber kekuatan pemerintah untuk meletakkan Melaka sama taraf dengan kuasa-kuasa besar yang lain.

Peranan Negatif Kelompok Rakyat Jelata (Fakta Kontra):

F38 Kelompok rakyat menjadi dalang melaga-lagakan pembesar-pembesar
HC1: Pengikut Bendahara Paduka Raja Tun Perak dan pengikut Laksamana hang Tuah menjadi “batu api” untuk melaga-lagakan kedua-dua pembesar dengan tindakan tidak popular yang dilakukan oleh ketua masing-masing.
HC2: Pengikut / anak buah Bendahara Seri Maharaja Tun Mutahir menunjukkan tingkahlaku yang menjatuhkan martabat bendahara seperti meminta emas/upah daripada bendahara Tun Mutahir, menyembelih kerbau jalang sesuka hati dari kandang Bendarahara Seri Maharaja Tun Mutahir setelah tidak mendapat habuan dalam perburuan mereka.
Kesimpulan: Ada dalam kalangan rakyat jelata yang menjadi punca perbalahan antara pembesar-pembesar ternama Melaka.

F39: Kelompok rakyat menjadi bahan fitnah pembesar
HC1: Dayang luar istana Sultan Mansur Syah menjadi bahan fitnah antara dayang tersebut dengan Laksamana hang Tuah, hasil daripada fitnah pembesar Melaka.
Kesimpulan:  Ada kalangan rakyat jelata menjadi mangsa fitnah pembesar negara.

[ Ada isi lain yang boleh diterima….]

[ **Nota: Huraian dan Contoh seharusnya bersifat selektif (jangan sumbat semua dalam huraian – dibimbangi huraian dan contoh menjadi terlalu panjang. Pilih HC mengikut kesesuian ]

Pilih mana-mana 5 isi sahaja: 5F x 2 markah = 10 markah, 5HC x 2 markah = 10 markah. Markah keseluruhan isi = 20 markah. Pendahuluan = 3 markah, Penutup = 2 markah.

** Huraian + Contoh : Mohon guru modified / edit sekiranya tersalah fakta dan bercanggah.

Kesimpulan: (2 markah)

·         Setiap kelompok masyarakat sama ada kelompok Sultan dan kerabatnya, kelompok bangsawan (pembesar) dan kelompok masyarakat bawahan berperanan untuk membangunkan keluarga, masyarakat dan komunitinya, negara, bangsa dan agama. Begitu juga sebaliknya, mereka juga boleh menjadi agen kepada meruntuhkan institusi keluarga, masyarakat, negara, bangsa dan agama dengan peranan negatif yang dilakukan.
·         Kelompok Raja kekal menjadi institusi yang dihormati dan menjadi simbolik ketaatan orang-orang Melayu bagi mengekalkan kuasa pemerintahan Raja-raja Melayu walaupun melakukan kesalahan/kesilapan dalam mentadbir negara
·         Kelompok rakyat merupakan kelompok yang menerima arahan titah diraja dan pembesar  tanpa banyak soal dan menumpahkan taat setia yang tidak berbelah bahagi kepada Raja/Sultan. Mereka juga sering dieksploit oleh golongan-golongan tertentu termasuk Raja atas dasar taatkan pemerintah.