UJIAN 1 TAHUN 2011
KESUSASTERAAN MELAYU STPM
KERTAS 2 (MODEN)
MASA 1 JAM.
Arahan : Jawab Dua Soalan, satu soalan bahagian C dan satu Soalan bahagian D.
Bahagian C: DRAMA
Jawab satu soalan sahaja dalam bahagian ini.
1. Berdasarkan drama Lawyer Dahlan jawab soalan-soalan yang mengikutinya.
(a) Huraikan empat nilai positif yang terdapat dalam drama ini. [12]
(b) Drama Lawyer Dahlan tergolong dalam drama realisme. Buktikan. [9]
(c) Drama ini berkonsepkan hukum keadilan puitika atau keadilan sosial. Jelaskan.
[4]
2. Baca petikan di bawah dan jawab soalan-soalan yang mengikutinya.
ANITA: Mungkin J.M.Aziz pernah merana pada mulanya apabila beliau ketahui makna
penyakit itu. Manusia biasa mana yang tidak akan terharu. Tetapi, akhirnya
dengan berkat kesabarannya, seperti yang difalsafahkan dalam puisi-puisinya, J.M.Aziz tidak berasa hidup ini pahit lagi bahkan ada kemanisannya pula.
SOFEA JANE: Itulah Rahman, Rahim dan Rahmat Tuhan. Mesej inilah yang hendak
disampaikan oleh drama ini. Bentuk seharusnya tidak menjadi persoalan.
( Dipetik daripada Majlis Peperiksaan Malysia [peny.], 2003.
Drama “Malam Ini Penyu Menangis” dalam Mutiara Sastera Melayu Moden.
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, halaman 228.)
(a) Nyatakan dua penyakit yang dideritai J.M.Aziz [4 ]
(b) Dengan merujuk kata-kata ‘Itulah Rahman, Rahim dan Rahmat Tuhan’ huraikan empat mesej yang hendak disampaikan dalam drama ini. [16 ]
(c) Apakah yang anda faham dengan ‘Bentuk seharusnya tidak menjadi persoalan’. [5]
Bahagian D: SAJAK
3 Baca sajak di bawah ini, dan jawab soalan-soalan yang mengikutinya.
Kunci
T.Alias Taib
Dengan seberkas kunci di tangan
kubuka seribu liang luka
yang sekian lama tertutup
kubiarkan seribu gabus duka
yang mengapung di dalam dada
berkumpul di depan matamu
agar kau mengerti:
makna makmur di tengah lapar
makna harmoni di tengah inflasi
makna mewah di tengah gundah.
Dengan seberkas kunci di kaki
kumasuki seribu pintu berliku
yang berisi pula seribu
ratap dan harap yang tak terjawab
umpamanya seorang buruh suatu petang
yang sedang membersihkan longkang
sebagai ganti daun kering dan kotoran
ia menyapu potongan-potongan nasib
serpihan-serpihan masa depan dan
doa teman-temannya yang bertaburan
Dengan seberkas kunci di mata
kulihat seribu keajaiban
seribu tak-teki dan misteri hidup
yang cukup sulit dan berbelit
bagai jalan ke puncak Kinabalu
kadangkala ada mula tak ada akhir
kadangkala ada akhir tak ada mula
kadangkala tak ada mula tak ada akhir.
Dengan seberkas masalah di kepala
Kubaling jauh-jauh kunci di mataku.
Dewan Sastera, April 1980
Dewan Bahasa dan Pustaka.
(a) Jelaskan tiga persoalan sajak di atas. [9]
(b) Berikan lima penilaian anda terhadap gaya bahasa sajak di atas yang memperlihatkan nilai estetiknya [5]
(c) Terangkan maksud baris yang berikut.
i) ia menyapu potongan-potongan nasib [2]
ii) seribu tak-teki dan misteri hidup [2]
4. Baca sajak di bawah ini dan jawab soalan-soalan yang mengikutinya.
Doa Terakhir
Zaihasra
Yang kupeluk tubuh lelahmu
yang kucium rambut lusuhmu
yang berderai air mataku, dingin subuh
menggigit kulit dan jantungku berdetap
ketika embun turun mencecah bumi
menghitung denyut waktu saat akhir nafasmu
membawa pergi apa yang kumiliki!
Ibunda,
selamanyalah kudengar deburan ombak hidupmu
seadanya kutampung penderitaanmu,sedang kudratku
lemah untuk menahannya; doaku mungkin lewat terkabul
di mana pada alam luas ini suaraku sering tenggelam punca
betapa pilunya embun terakhir menyentakku
tiada lagi senyum di bibir lukamu.
Ibunda,
kalaulah mungkin aku berdosa
setelah saling kita bermaaf;
janganlah kau bawa lukaku bersamamu
aku telah belajar membaca wajah laut
mengoyak wajah pasir, menyibak suria
menggenggam angin menyusuri wajah malam
namun, maafkan aku demi cintamu.
Pulanglah bonda ke dalam kehidupan abadi
setelah datang dengan berani!
Akan kukenang matanya dalam merenungku
Mengungkapkan penyerahana hayat
Perjalanan 74 begitu panjang pertarungan
Suka duka adalah impian kau membangunkan mimpi
dan aku adalah benteng yang mendepani
kehidupanmu.
bagaikan batu pualam
onggokan pusaramu
memanggilku pulang
ke kampung laman
setelah lama dan jauh, musafir dan berkelana
pedih mataku berair mata
segenggam rindu jadi selaut duka
setabah dukaku menampung rasamu.
Ibunda,
meski di sini kita berpisah
dan di tamanku belum selesai kutanam bunga
kau adalah segalanya bagiku
tenang dan tenanglah
dalam doaku kita pasti bertemu.
Dewan Sastera, April 1988 Dewan Bahasa dan Pustaka.
a) Huraikan pengalaman penyair semasa bersama ibundanya dalam sajak di atas. [8]
b) Huraikan lima unsur estetik penyusunan kata dalam sajak di atas dengan contohnya.[12]
c) Dalam rangkap 4(baris 15 dan 16) penyajak ada menyatakan
segenggam rindu jadi selaut duka
setabah dukaku menampung rasamu.
Huraikan maksud yang ingin disampaikan. [5]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan