Bahagian B: NOVEL DAN CERPEN.
3. Skema pemarkahan:
a) Siapakah yang menghantar
dan kepada siapa surat itu dihantar.
Siapa....
Rahim 1
markah
b) sikap aku yang terdapat dalam novel
F1 : berterus-terang
H/C : Rahim bersikap berterus-terang tentang pendapatnya terhadap
ayahnya sendiri iaitu En. Muhammad dalam soal penubuhan Syarikat
Lombong Lembah Tualang, baginya perbuatan
tersebut adalah tidak adil.
F2 : seorang yang berani
H/C : Rahim berani membuat tuduhan terhadap bapanya dengan
mengatakan yang ayahnya berlaku
tidak adil kepada penduduk Kampung dengan menubuhkan Syarikat Lombong lembah Tualang.
F3 : seorang yang simpati
H/C : Rahim bersimpati dengan nasib penduduk kampung yang
diperlakukan dengan perbuatan tidak
adil yang dilakukan oleh En. Muhammad dengan menubuhkan Syarikat Lombong Lembah Tualang
F4 :Seorang yang prejudis
H/C : Rahim bersikap wasangka
terhadap ayahnya yang menyembunyikan penubuhan syarikat Lombong Lembah daripada pengetahuannya dan dia mengesyaki ayahnya
cuba menyembunyikan sesuatu
daripadanya.
c) tuduhan- tuduhan aku
terhadap ayahnya.
F1 : Tidak patut dan tidak akan adil.
H/C :
Perbuatan ayahnya menubuhkan SLLT di Kampung Pulai bagi Rahim adalah perbuatan yang tidak seharusnya dan tidak adil
dilakukan oleh En. Muhammad terhadap penduduk kampung
yang miskin.
F2 : Mementingkan kepuasan nafsu kekayaannya.
H/C : En. Muhammad bagi Rahim
hanya mementingkan kekayaan dengan menubuhkan SLLT
bagi mengembangkan lagi
empayar perniagaannya.
F3 : Individualisme barat.
H/C :En.
Muhammad dilihat oleh Rahim tidak mempunyai nilai-nilai kemanusiaan apabila dia
sanggup
memindahkan semua penduduk Kampung Pulai demi menjayakan projek perlombongannya.
F4 : Menganiaya kepada penduduk Kampung Pulai dengan
menghalaunya.
H/C : bagi Rahim penubuhan SLLT
adalah satu helah bagi memindahkanpenduduk Kampung
Pulai dengan berselindung
disebalik SLLT.
F5 : Berpura-pura.
H/C : EN. Muhammad pada anggapan
Rahim seorang yang pandai berlakon/hipokrit dengan
berbuat baik kepada orang
Kampung Pulai tetapi sebenarnya dia hanya memikirkan keuntungan perniagaannya sahaja.
d) Persoalan yang hendak
diketengahkan melalui petikan
F1: persoalan pertentangan
/perselisihan/perbezaan pandangan antara ayah dan anak.
H/C: Pertentangan
pendapat berhubung dengan penubuhan Syarikat Lombong Lembah Tualang,persoalan ini dipaparkan menerusi
pertentangan pendapat anara Rahim dengan En.
Muhammad yang mempunyai pandangan yang berbeza, Rahim menganggap penubuhan itu adalah suatu perbuatan yang
tidak adil bagi penduduk Kampung Pulai, sedangkan
En. Muhammad mementingkan keuntungan dari segi perdagangan.
F2: Persoalan penglibatan orang Melayu dalam
perniagaan/perdagangan
H/C: Keupayaan
orang Melayu dalam menceburi dunia
perniagaan selaras dengan kehendak kerajaan,
penglibatan EN. Muhammad sebagai ahli perniagaan yang berjaya menerusi kejayaannya menubuhkan Syarikat Lombong Lembah
Tualang di Kampung Pulai sebagai bukti
keupayaan orang Melayu dalam dunia perniagaan.
F3: Persoalan ketidakadilan sosial ternadap golongan miskin.
H/C: Golongan
peniaga atau pedagang hanya mementingkan keuntungan tanpa mengambil kira nasib golongan miskin seperti
yang disuarakan oleh Rahim kepada ayahnya bahawa penubuhan Syarikat Lombong Lembah Tualang adalah satu
perbuatan yang tidak adil kepada
penduduk Kampung Pulai yang kebanyakkannya terdiri daripada orang miskin.
F4: Persoalan perkongsian perniagaan antara orang Melayu dan Cina
H/C: Perkongsian
perniagaan antara orang Melayu dan Melayu. Perkongsian antara En. Muhammad dengan DatukTan dalam perusaan
perlombongan membawa kepada penubuhan
Syarikat Lombong Lembah Kampung Pulai.
F5: Persoalan keberanian berterus-terang.
H/C: Keberanian
berterus-terang dalam hal-hal atau isu tertentu demi untuk menegakksn kebenaran adalah perbuatan yang baik, namun
sekiranya jika ia membawa impak yang negatif
pasti natijahnya juga buruk. Rahim bersikap berterus-terang kepada Mahani berhubung dengan pandangannya terhadap
perbuatan ayahnya yang menubuhkan Syarikat
lombong Lembah Tualang yang dikatakan perbuatan yang tidak adil kepada penduduk kampung.
No. 4.
a) Siapakah “dia” dalam
petikan? [ 6 ]
b) Berdasarkan cerpen
Nagasaki, jelaskan tiga teknik yang digunakan oleh pengarang untuk memaparkan
watak dalam cerpen. [ 9 ]
c) Huraikan mesej yang cuba
ditonjolkan oleh pengarang yang terdapat dalam cerpen Nagasaki. [10]
Skema permarkahan:
a) Dia ialah
- Yoshida. 2 markah
- bekas tentera Jepun 1 markah
- sahabat cikgu
Sulaiman 1 markah
- bapa kepada Pn Rohana atau
Hanako 1 markah
- bapa mentua Hj Usman 1 markah
- beragama Islam 1 markah
- menghormati adat
melayu 1 markah Taburan Markah 6 m
b) jelaskan tiga teknik
yang digunakan oleh pengarang untuk memaparkan watak dalam cerpen.
F1: Teknik dialog
H/C: Perbualan antara 2 watak atau
lebih. watak Yoshida melalui perbualan Nilakesuma dengan Pn.Rohana. yoshida
merupakan sahabat baik cikgu Sulaiman, ayah
mentua kepada Pn. Rohana. Umur kedua-duanya sekitar 80 tahun. Yoshida
dikatakan menyukai kanak-kanak.
F2: Teknik Imbas Kembali
H/C: Peristiwa
lampau dimasukkan dalam plot semasa melalui teknik imbas kembali, dapat
mengetahui sifat cikgu Sulaiman yang merupakan seorang nasionalis, bekas
pelajar Tanjung Malim yang mengagumi perjuangan kebangsaan di Indonesia.
F3: Teknik Pemerian
H/C:
Gambaran tentang sesuatu keadaan, peristiwa, kejadian tentang seseorang wat ak
yang dinyatakan secara langsung oleh pengarang melalui teknik ini, pengarang
memperkenalkan watak Nilakesuma yang merupakan pelajar Ambang Asuhan Jepun,
Universiti Malaya. Nilakesuma juga dikatakan merupakan salah seorang pelajar
Rancangan Persediaan Khas ke Jepun yang akanmenyambung pengajiannya di Negara
Jepun. Beliau juga merupakan anak kepada pesara guru iaitu Hj. Usman.
c) Mesej yang ditonjolkan oleh
pengarang
F1: Peperangan membawa penderitaan/keburukan
H/C: Pengguguran
bom atom ke atas Nagasaki menyebabkan malapetaka kepada malapetaka kepada
Yoshida iaitu kematian isterinya, kemusnahan negara Jepun dan meragut ramai nyawa.
F2: Mengeratkan nilai persahabatan
H/C: Hubungan
persahabatan antara cikgu Sulaiman dengan Yoshida bekas tentera Jepun telah terjalin sejak zaman pendudukan Jepun di
Tanah melayu. Perbezaan bangsa, budaya dan asal-usul
tidak menghalang mereka meneruskan persahabatan dengan kiriman surat dan permintaan Hj. Usman agar anaknya, Nilakesuma
menemui Yoshida di Jepun.
F3: Pentingnya semangat kebangsaan/cinta tanah
air
H/C: Datuk Nilakesuma atau cikgu Sulaiman bangga perjuangan menentang
penjajah seperti yang ditunjukkan
oleh pejuang kemerdekaan Indonesia.
F4: Kita perlu mempelajari sejarah
H/C: Yoshida mengingatkan Nilakesuma tentang kesan buruk sewaktu
peperangan ketika melawat
Muzium Peringatan Bom Atom Nagasaki.
F5: Kuasa / Takdir Tuhan mengatasi segalanya
H/C:
Zaman pendudukan Jepun di Tanah melayu telah mempertemukan Yoshida dengan keluarga cikgu Sulaiman yang akhirnya
membawa kepada pengislaman Yoshida.
F6: Pentingnya perasaan saling
hormat-menghormati
H/C: Yoshida
menasihati Nilakesuma agar menghormati perasaan mangsa perang dengan tidak bergambar di tugu peringatan mangsa bom
atom.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan