Rabu, 18 Ogos 2010

Sajak.(Sambungan Bahagian D)


Bulan Berdarah
     Nahmar Jamil

(a)       Deklamasi sajak merupakan satu bentuk apresiasi sastera yang menarik.  Apresiasi sastera memerlukan penghayatan dari aspek cara penyampaian, irama sajak, gaya, mimik dan intonasi memainkan peranan yang penting.
Bincangkan aspek-aspek tersebut dengan merujuk sajak Bulan Berdarah.           [25]
           

Fakta 1    -  Cara penyampaian

Kemampuan penyair/penyajak mengungkapkan kembali ciptaan seseorang dengan keseluruhan jiwa / .  Penyampaian perlu bersahaja/ indah/ segar/ dan bebas tetapi berkesan sesuai dengan nada sesebuah sajak.

Contohnya; Sajak Bulan Berdarah menerapkan nada sinis melalui rangkap sajaknya.
 (Rangkap 3)

Fakta 2   - Gaya

Gaya pula berkaitan dengan gaya persembahan seseorang pendeklamator.  Ia memerlukan keseimbangan pergerakan tangan dan bahasa badan bagi menggambarkan isi sajak.

Contohnya :  Sajak Bulan Berdarah ini memerlukan gaya badan yang penuh bersemangat  bagi menggambarkan isi/maksud yang cuba disampaikan.
 (Rangkap 4,5,6)

Fakta 3   - Irama

Irama pula berkaitan dengan ucapan dan intonasi.  Keadaan pergerakan suara iaitu tinggi rendahnya atau keras lembutnya  atau panjang pendeknya  bagi menghidupkan dan menjiwai pendeklamasian sajak.

Contohnya :  Sajak Bulan Berdarah ini menggambungkan pelbagai irama. Ini memerlukan kebijaksanaan pendeklamator untuk mentafsirkannya.
Pergerakan suara tinggi     -  Rangkap 3 /
Pergerakan suara lembut   -  Rangkap 1 dan 2

Fakta 4   - Intonasi

Intonasi berkait rapat dengan irama sesebuah sajak.  Penggunaan intonasi yang sesuai dapat mendekatkan isi sajak kepada perasaan penyair. Emosi yang disampaikan perlu tepat sama ada marah, tidak puas hati, sedih, benci dan lain-lain.

Contohnya :  Sajak Bulan Berdarah ini memerlukan intonasi suara yang kadang-kadang rendah dan perlahan dan adakalanya  pula tinggi dan pantas bagi menggambarkan suasana yang kurang senang.
Intonasi rendah dan perlahan   -  Rangkap 1 dan 2 /
Intonasi tinggi dan pantas         -  Rangkap 3, 4, 5

Fakta 5   - Mimik

Mimik pula  berkaitan dengan raut/ mimik wajah pendeklamator. Dari aspek renungan/jelingan mata, atau raut wajah yang dapat menggambarkan kesayuan/ kesedihan/ kemarahan.  Mimik ini dapat membantu pendeklamator meluahkan isi hati sajak tersebut.

Contohnya :  Sajak Bulan Berdarah ini memerlukan mimik muka yang menggambarkan kekecewaan/Sedih/ dan protes terhadap apa yang berlaku.
Kecewa  -  Rangkap 2 /
Protes    -   Rangkap 3/
Sedih     -   Rangkap 5

Tiada ulasan:

Catat Ulasan