Khamis, 28 Julai 2011

SKEMA SAJAK ' DOA TERAKHIR'

A. Tema dan 3 Persoalan sajak

Tema: Kasih sayang / kasih sayang seorang anak terhadap ibunya yang telah meninggal dunia / menyayangi ibu. [1 ]

Persoalan:
F1 – Kegigihan seorang ibu membesarkan anak
H/C 1 = perjalanan 74 begitu panjang pertarungan
suka duka adalah impian kau membangunkan mimpi
dan aku adalah benteng yang mendepani kehidupanmu
(R 4 : B 26-29)

F2 – Keinsafan seorang anak/ penyesalan/ memohon kemaafan
H/C 2 = Ibunda,
kalaulah mungkin aku berdosa
setelah saling kita bermaaf;
janganlah kau bawa lukaku bersamamu
aku telah belajar membaca wajah laut
mengoyak wajah pasir, menyibak suria
menggenggam angin menyusuri wajah malam
namun, maafkan aku demi cintamu
( R:3, B: 15-21)

F3 – Doa seorang anak terhadap ibunya
H/C 3 = Kau adalah segalanya bagiku
tenang dan tenanglah
dalam doaku kita pasti bertemu.
( R:6, B: 4 -6)

F4- Setiap manusia pasti akan menghadapi kematian/ setiap yang hidup pasti menghadapi kematian.

H/C 4 = ketika embun turun mencecah bumi
menghitung denyut waktu saat akhir nafasmu
membawa pergi apa yang kumiliki!
(R: 1, B: 5 – 7)

F5 – Kerinduan anak terhadap ibunya
H/C = Pulanglah bonda ke dalam kehidupan abadi
setelah datang dengan berani!
akan kukenang matamu dalam merenungku
( R:4, B: 22-24 )

F6 – Penderitaan/ keperitan/kesusahan/kepayahan seorang ibu membesarkan anaknya
H/C 6 – Ibunda,
selamanya kudengar deburan ombak hidupmu
seadanya kutampung penderitaanmu, sedang kudratku
lemah untuk menahannya; doaku mungkin lewat terkabul
(R:2, B; 8 – 11 )

F7 – Kerinduan kepada kampung halaman
H/C 7 = onggokan pusaramu
memanggilku pulang ke kampung halaman
setelah lama dan jauh, musafir dan berkelana
( R: 4, B: 30-34)



b. Unsur gaya bahasa

F1 – Asonansi – Perulangan bunyi vokal dalam satu baris
C – yang kupeluk tubuh lelahmu (perulangan bunyi vokal u)
- tiada lagi senyum di bibir lukamu ( perulangan bunyi vokal i )
Kesan – menimbulkan kemerduan bunyi irama

F2 – Aliterasi – Perulangan bunyi konsonan dalam satu baris)
C- yang kucium rambut lusuhmu (perulangan bunyi konsonan m)
- akan kukenang matamu dalam merenungku (perulangan bunyi konsonan k )
Kesan – menampilkan bunyi keras/ menimbulkan kemerduan bunyi)

F3- Anafora- perulangan kata pada baris yang berurutan
C- yang kupeluk tubuh lelahmu
yang kucium rambut lusuhmu
Kesan –menimbulkan ketegasan/ menimbulkan keindahan irama/kemerduan

F4- Simile – gaya bahasa perbandingan yang bermula dengan perkataan bagai, bak, umpama dan sebagainya)
C- bagaikan batu pualam
Kesan- menggerakkan imaginasi pembaca

F5 – Personafikasi – pemberian sifat manusia kepada benda bukan hidup
C- mengoyak wajah pasir , menyibak suria
- betapa pilunya embun terakhir menyentakku
kesan – menggerakkan imaginasi pembaca

F6 – Perulangan kata di awal rangkap
C- Ibunda ( B:1, R:1 , B:1, R: 2)
Kesan – Menimbulkan ketegasan

F7- Inversi – pembalikan kata
C- Setelah saling kita bermaaf
sepatutnya ditulis ‘ setelah kita saling bermaaf’
Kesan – menimbulkan kelainan dalam pengucapan

F8 – Hiperbola – Perbandingan yang keterlaluan atau melampau
C – menggenggam angin menyusuri wajah malam
- suka duka adalah impian kau membangunkan mimpi
Kesan- memberikan gambaran yang berlebih-lebihan yang memukau


F9 – Perulangan kata dalam baris
C – tenang dan tenanglah
Kesan – Menimbulkan keindahan irama, bunyi dan suasana muzikal apabila diulang-ulang/ kemerduan

F10 – Metafora- Gaya bahasa perbandingan yang mempunyai perkataan konkrit dan abstrak.
C- segengggam rindu selaut luka
- selamanya kudengar deburan ombak hidupmu
Kesan- untuk menggerakkan imaginasi pembaca


c. Mesej

F1 – Pengarang mengharapkan agar seorang anak sentiasa menyayangi ibunya.
H/C – yang kupeluk tubuh lelahmu
yang kucium rambut lusuhmu
(R: 1, B: 1-2)

F2 – Anak hendaklah berdoa kepada ibu yang telah meninggal dunia
H/C = Ibunda,
selamanya kudengar deburan ombak hidupmu,
seadanya kutampung penderitaanmu, sedang kudratku
lemah untuk menahanya; doaku mungkin lewat terkabul
(R: 2: B: 8 - 11)

F3 – Pengarang mengharapkan sebagai seorang anak hendaklah memohon
ampun/ maaf daripada ibu
H/C 3= Ibunda,
kalaulah mungkin aku berdosa
setelah saling kita bermaaf
(R: 3: B: 15 - 17)

F4 – Pengarang mengharapkan anak hendaklah sentiasa menziarahi pusara ibu
H/C 4 = bagaikan batu pualam
onggokan pusaramu
memanggilku pulang
( R: 5: B: 30- 32)

F5 - Pengarang mengharapkan anak hendaklah mengenang penderitaan ibu
yang membesarkan mereka.
H/C 5 – akan kukenang matamu dalam merenungku
mengungkapkan penyerahan hayat
perjalanan 74 begitu panjang pertarungan
suka duka adalah impian kau membangunkan mimpi
( R: 4: B: 24 – 27)

F6 – Pengarang mengharapkan kita hendaklah redha/ menerima ketentuan
takdir bahawa setiap yang hidup pasti akan mati
H/C 6 - Yang berderai air mataku, dingin subuh
menggigit kulit dan jantungku berdetap
ketika embun mencecah bumi
menghitung denyut waktu saat akhir nafasmu
membawa pergi apa yang kumiliki!
( R: 1, B: 3- 7)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan