Khamis, 11 Oktober 2012

Skema Percubaan Kertas Tradisional 2012


SOALAN 1

1.  Kemunculan Kerajaan Melayu Acheh pada abad ke 16  telah memperlihatkan   
     perkembangan pesat kesusasteraan Melayu Islam di Nusantara.
a.  Namakan dua  pemerintah Kerajaan Melayu Acheh   [4 M]
F1 -  Sultan Iskandar  Muda Johan Perkasa Alam Shah  / 1606-1636
F2 -  Sultan Iskandar Thani  / 1636-1642
2 isi x 2M = 4 M

b. Jelaskan dasar-dasar pemerintah yang membawa kemajuan kesusasteraan Melayu  
     Islam   di Acheh. [ 9M]

F1 -  Galakkan dan minat pemerintah memperkembang hasil kesusasteraan Melayu Islam
H  -  Sultan Iskandar Muda dan Sultan Iskandar Thani  berminat  menyertai  hal-hal  berkaitan  sastera  dan agama  Islam.

F2  -  Istana  menjadi  pusat  kegiatan  mengumpul, pengembangan dan penyebaran karya sastera.
H – Istana Acheh menjadi pusat perkembangan karya-karya untuk disebarkan  dan berkembang pesat di  kalangan rakyat.
F3 – Memberi  perlindungan/kemudahan kepada  golongan  ulama,  sasterawan  dan  pujangga.
H – Ulama dari  dalam  dan  luar negeri  seperti  Arab dan India berkumpul di Acheh  dan mengembangkan  ilmu pengetahuan, tasauf dan tariqat.
F4 – Memberi  kerjasama yang rapat  dengan  golongan  ulama,  sasterawan  dan  pujangga.
H-  Istana memberi  kerjasama  dengan ulama tempatan/ luar  seperti Abdul Rauf Singkel, Hamzah Fansuri dan Bukhari Al Jauhari serta  Nuruddin Al Raniri dari India, Abu Khair ibni Sheikh ibn Al hajar dari Arab.

Pilih 3 isi
1 isi = 2 M [1 F= 2 M, H = 1M]
3 isi x 3 M = 9M

c.  Senaraikan tokoh  pengarang serta karya yang dihasilkan pada  zaman Kerajaan 
     Melayu Aceh. [12M]
F1 – Hamzah Fansuri  -  Syair Perahu, Syair Burung Pinggai, Sejarah Rubai
F2 – Nuruddin al Raniri – Bustanus Salatin
F3 – Bukhari  al Jauhari – Tajus Salatin
F4 – Samsudin al Sumatrani – Usul Talqiq
F5 – Abd. Rauf Singkel – Bayan Al Tajjali
F6 – Abu Khair ibn Syeikh al Hajar – Kitab Al-Saif al-kati (Pedang Tajam)
Pilih 4  isi sahaja
1 isi =3 M [1 F= 2 M, Contoh= 1M] * Contoh tanpa Fakta tiada markah.
4 isi x 3 M = 12 M     

SOALAN 2
2.  Tun Sri Lanang merupakan tokoh cendekiawan Melayu tradisional yang  memainkan  
      peranan penting pada  zaman Kesusasteraan Melayu tradisional.
      a. Nyatakan latar belakang tokoh  ini.                                                    [10 M]
F1. Nama penuhnya ialah Tun Muhamad  bin Tun  Ahmad / nama timangan Tun Sri Lanang
F2. Dilahirkan pada tahun 1565 di Seluyut, Johor.
F3. Anak keturunan  Bendahara  Kerajaan  Melayu Melaka dan Johor Lama.
F4. Cucu kepada  Bendahara Seri Maharaja Tun Mutahir.
F5. Menjadi  Bendahara Johor  (1570-1579) dengan gelaran  Paduka Raja III pada  zaman Sultan     
      Alaudin Riayat Shah III  dan  Raja  Abdullah Maayah Shah.
F6.  TSL telah ditawan dan dibawa ke Acheh.
F7. Telah belajar agama dengan Sheikh Nuruddin Al raniri
F8. Mengajar bahasa Melayu kepada Syeikh Nurudin Al raniri. 
F9.  Meninggal dunia  di  Acheh sebagai  Raja di Samalanga, Aceh 1659

Pilih  5 isi sahaja
1 isi = 2 M [1F= 2 M]
5 isi x 2 M = 10 M

b.   Jelaskan peranan tokoh  dalam perkembangan kesusasteraan Melayu [6 M]
F1/ H  Sebagai  Penyusun sastera sejarah.
Menulis semula buku sejarah Melayu (1612) iaitu peristiwa sejarah atau bukan sejarah raja-raja Melaka sehingga abad ke 17   setelah mendapat perintah daripada Raja  Abdullah Maayah Shah.

F2/H  Sebagai Penulis/Pengarang istana.
TSL  sangat luas pengetahuannya tentang sejarah pertuanan Melaka dan Johor. TSL sangat teguh pegangannya kepada system feudal dan taat setia kepada raja.

F3/H  Sebagai Penasihat kepada Sultan Kerajaan Melayu Acheh.
TSL dijadikan Penasihat setelah ditawan oleh Kerajaan Acheh iaitu Sultan Iskandar Muda, Sultan Iskandar Thani dan Sultan Tajul Alam Safiatuddin Shah.

Pilih 2 isi sahaja
1 isi = 3 M [1 F=1M, H = 2M]
2 isi x 3 M = 6 M

c) Huraikan dua  sumbangan penulisan tokoh ini                               [9 M]
F1 – Mengarang dan menyusun Sulalatus Salatin
H- Pada tahun 1612 atas perintah Raja  Abdullah Maayah Shah berdasarkan  naskah Sejarah Melayu. Naskah ini ditulis di negeri Melaka yang telah dibawa Portugis ke Goa, kemudian dibawa balik ke Johor oleh Orang Kaya Sogoh.
F2 - Memperbaiki  naskah/ menyusun semula.
H - Pelbagai perubahan dan tokok tambah sehingga lengkap menggambarkan sejarah orang Melayu dan pemerintahan Melayu terutama kegemilangan kerajaan Melayu Melaka hingga kejatuhan diserang oleh Peringgi (Portugis).
F3 – Menghasilkan karya ini dalam bentuk menarik
 H - Menggambarkan kebijaksanaan, pengetahuan luas serta kreatif dan estetik. Sulalatus Salatin atau Sejarah Melayu ini telah menjadi perhatian dan rujukan sastera bagi orang Melayu sejak zaman berzaman.
 F4 – Mengangkat martabat/ kedudukan raja-raja Melaka.
H-  Ia merakamkan kebesaran, ketinggian dan kegemilangan sesebuah negara-kota dan dinasti raja-raja Melayu dari zaman Raja Iskandar abad ke-15 sehingga Sultan Alauddin Riayat Syah 111 di abad ke-17.
Pilih 3 isi sahaja
1 isi = 3 M [1 F=2 M, H = 1M]
3 isi x 3 M = 9 M

SKEMA
BAHAGIAN B : KARYA AGUNG

SOALAN 3
       Waadat merupakan perjanjian yang dipersetujui antara pihak raja dan rakyat. Berdasarkan teks
       Sulalatus Salatin Sejarah Melayu:

a.      Jelaskan peristiwa yang menyebabkan terjadinya waad. (5 markah)

Fakta
-          Seri Teri Buana berkahwin 39 kali
Huraian
-           twanita yang dikahwininya mendapat penyakit kedal
Fakta
-          Seri Teri Buana ingin berkahwin dengan anak Demang Lebar Daun
-          Raden Cendera Puri.
Huraian
Demang Lebar Daun bersetuju
dengan syarat Raden Cendera Puri tidak dikeluarkan dari istana jika mendapat kedal.

maksimum 5markah

2

1

2
2

1

1

b.      Jelaskan syarat-syarat waad  (14 markah)

Fakta
-          Demang Lebar Daun sedia menjadi hamba/rakyat kepada Seri Teri Buana
-          Hamba/Rakyat mesti diperbaiki/dijaga oleh keturunan Seri Seri Buana
-          rakyat yang bersalah boleh dihukum
-          tetapi tidak boleh difadihat/dinista/diaibkan
-          Jika anak cucu Seri Terti Buana / raja bersalah/zalim, jangan hamba Melayu derhaka
-          Jangan menitikkan darah raja ke bumi / membunuh raja / mencederakan raja
-          Jika hamba Melayu derhaka, mendapat tulah / dibalikkan Allah bumbung rumah ke bawah
-          Jika raja zalim / melanggar waad dibinasakan negeri dan takhtanya / raja kehilangan negeri
maksimum14 markah

2
2
2
2

2
2

2

2


c.       Huraikan dua peristiwa perlanggaran waad dan kesannya, satu oleh pihak raja, dan satu oleh pihak rakyat.(6 markah).

(Raja) – mana-mana satu
Fakta
-          Seri Maharaja membunuh Tuan Jana Khatib
Huraian
-          Singapura dilanggar todak

Fakta
-          Raja Iskandar Syah menyula anak Sang Rajuna Tapa di hujung Pasar (mengaibkan)
Huraian
-          Singapura alah kepada Majapahit yang dibantu oleh Sang Rajuna Tapa
Fakta
-          Raja M uhammad membunuh Tun Besar anak Tun Perak

Huraian
-          Tidak dilantik menjadi raja Melaka, sebalik hanya menjadi raja Pahang

Fakta
-          Sultan Mahmud melakukan banyak kezaliman

Huraian
-          Melaka alah kepada Perenggi (Portugis)

3markah

(Rakyat) – mana-mana satu
Fakta
-          Sang Rajuna Tapa belot kepada Raja Iskandar Syah dengan membuka pintu kota semasa serangan Majapahit
Huraian
-          menjadi batu bersama isterinya

Fakta
-          Hang Jebat menderhaka
Huraian
-          Mati dibunuh Hang Tuah
3 markah


2

1


2


1

2


1


2


1





2


1


2

1



SOALAN 4.
a.       Huraikan maksud rangkaikata “kerana jikalau alah salah seorang, takut menjadi mufarik tuanku dengan paduka adinda”. (3 markah)
kerana jika Badang atau Benderang kalah, akan menyebabkan hubungan tuanku dengan paduka adinda menjadi renggang.
3 markah

3
b.      Huraikan kisah yang terjadi sebelum peristiwa di atas. (10 markah)
Fakta
F1 Raja Perlak menghantar Benderang untuk beradu kekuatan dengan Badang
F2 Tun Perpatih Pandak  diminta mengiringi Benderang  ke Singapura
F3 Pertaruhannya isi sebuah gedung
F4 Badang meminta Seri Rakna Pikrama (raja Singapura)  menjemput Benderang ke
      istana untuk diuji
F5 Benderang menindih paha Badang tetapi Badang berjaya mengangkatnya
F6 Benderang gagal mengangkat paha Badang
F7 Benderang meminta Tun Perpatih Pandak membatalkan adu kekuataan dengan
     Badang
maksimum12 markah

2
2
2
2
2
2
2
2
c.       Huraikan peristiwa-peristiwa lain yang menunjukkan kekuatan Badang. (12 markah)
F1 Membantun hutan kayu besar sehingga remuk sehingga menjadi terang
F2 Berperahu pilang panjang lapan bergalahkan batang kempas sebesar pemeluk
F3 Terjatuh dari pokok kuras menyebabkan batu terbelah
F4 Menolak pilang panjang 15 milik raja seorang diri
F5 sedangkan 500 orang gagal menolaknya beramai-ramai
F6 Menewaskan pahlawan dari benua Keling
F7 Nadi Bija Niakra 
F8 dalam adu kekuatan mengangkat batu besar
Maksimum 10 markah
2
2
2
2
2
2
2
2


SKEMA BAHAGIA C

SOALAN 5
a. Jerudeh bersama-sama Sang Bimanyu semasa melakukan upacara pemujaan [1]

Peranan
F 1- Jerudeh ialah pembantu kepada Sang Bimanyu [1]
F2- Bertanggungjawab mengembara                         [1]
F3- menjaga keselamatan Sang Bimanyu semasa pencarian  mendapatkan Dewi Satya Sundari [1]
Pilih 2 isi untuk peranan
1 isi – 1m
2 isi – 2m

b. Lima pengaruh   Hindu  yang terdapat dalam Hikayat Pendawa Lima [10]
F1. Unsur pemujaan [1]
 Upacara ini dapat dilihat semasa Sang Bimanyu menjalankan upacara pemujaan yang dinamakan ”Pertitis”, iaitu batu yang menyerupai patung bagi memudahkan pencarian [1]

F2. Unsur penyamaran [1]
 Unsur penyamaran banyak diperlihatkan dalam Hikayat Pendawa Lima, contoh paling jelas diperlihatkan melalui watak Maharaja Gatotkaca dan Sang Centaka Sudarsa yang menyamar menjadi Dewi Satya Sundari dan Si Darapanah sewaktu peristiwa penculikan Dewi Satya Sundari . [1]

F3. Unsur Kesaktian [1]
Unsur ini banyak diperlihatkan semasa pertempuran antara Maharaja Gatotkaca dan puak Korawa. Semasa pertempuran, Maharaja Gatotkaca telah melambungkan cakeranya ke udara dan dengan seketika hujan ribut beserta petir dan halilintar telah turun. [1]

F4. Konsep Kesucian [1]
Dalam kepercayaan Hindu, ’betara’ dianggap sebagai dewa (tuhan) yang mempunyai kuasa terhadap alam semesta dan manusia. Didalam cerita ini turut diperlihatkan Betara Krishna yang bertindak mendamaikan puak-puak yang bersengketa. [1]

F5. Penggunaan mantera [1]
Penggunaan mantera ini diperlihatkan apabila Sang Bimanyu ingin mendapatkan Dewi Satya Sundari. Sebagai contoh, Sang Bimanyu membaca mentera untuk menidurkan semua dayang yang mendampingi Dewi Satya Sundari bagi memudahkan tugasnya untuk menculik Dewi satya Sundari. [1]

F6. Penggunaan nama-nama watak [1]
Kesemua nama-nama watak dalam hikayat ini jelas memperlihatkan terdapatnya unsur-unsur Hindu. Antaranya Dewi Satya Sundari, Betara Krishna, Maharaja Duryudana, Betara Durga, Laksamana Kumara dan lain-lain lagi. [1]

F7. Nama-nama tempat [1]
Tempat-tempat yang terdapat dalam Hikayat pendawa lima juga turut mengambarkan unsur Hindu, antaranya Purabaya, Gunung Ugra Bajra, Wukir Bijra, Astinapura dan lain-lain. [1]

Pilih mana-mana 5 isi sahaja
1 Fakta – 1 markah
H/C – 1 markah
5 isi – 5 x 2m – 10m

c. Watak-watak bukan manusia yang terdapat didalam hikayat ini ialah
F1. Kalaputra [1]
Digambarkan seorang bota yang terlalu besar dan panjang, telah ditugaskan oleh Betara Durga untuk mencari makanan. Kalaputra telah menangkap Sang Bimanyu untuk dipersembahkan sebagai makanan kepada Betara Durga. [2]

F2. Sang Wilanata [1]
Digambarkan sebagai seorang raksasa yang terlalu tua memegang rantai dan membawa kunci. Ditugaskan menjaga taman Maharaja Gatotkaca. Setelah mendengar penjelasan daripada Sang Bimanyu, timbul rasa kasihan dalam dirinya dan Sang Wilanata telah memanggil Maharaja Gatotkaca untuk berjumpa dengan Sang Bimanyu. [2]
 
F3. Betara  Durga [1]
Digambarkan kepalanya seperti sebuah bukit yang besar, rambutnya seperti rupa akar jawi-jawi dan tergoyang-goyang, matanya buntar seperti matahari baru terbit, hidungnya seperti dua buah gua, dadanya bidang seperti padang yang maha luas. Demikianlah gambaran fizikal Betara Durga.[2]

F4. Sura Brajangga [1]
Sura Brajangga merupakan rata atau kenderaan yang dinaiki oleh Maharaja Gatotkaca dan Sang Bimanyu sewaktu pergi ke istana Maharaja Baladewa.[2]

F5. Rakyat Maharaja Gatotkaca [1]
Rakyat Maharaja Gatotkaca terdiri daripada rakyat raksasa, raksasa tersebut ramai sehingga gegap gempita bunyinya, digambarkan juga raksasa tersebut bertebangan dan rambutnya seperti awan yang mengandungi hujan.[2]

F6.  Rakyat Betara Durga [1]
Rakyat Betara Durga terdiri daripada pelbagai rupa, ada yang terdiri daripada binatang yang memakan manusia, raksasa bota, wela dan hantu syaitan. [2]

F7.. Rangga Bajang [1]
Bota yang hebat dan besar seperti Bukit Mahameru. Rangga Bajang juga merupakan panglima rakyat Betara Durga. [2]

F8..  Sang Brajadanta [1]
Merupakan raksasa, antara yang menyedari akan penyamaran yang dilakukan oleh Maharaja Gatotkaca dan segera melaporkan kepada Laksamana Kumara. [2]
Pilih mana-mana 4 isi sahaja
1 isi  – 1m
H+C –[1F+2H/C]
4 x 3m = 12m

SOALAN 6
a) Jelaskan latar belakang tokoh yang dinyatakan dalam petikan
F1- Nama sebenar Imam Shafii ialah Muhammad B. Idris B. Al- Abbas B. Uthman B. Shafii B. Saib B. Ubayd B. Abdul Yazid B. Hashim B. Abdul Muttalib B. Abdul Manaf
F2- Seketurunan dengan Nabi Muhammad s.a.w
F3Mendapat gelaran Shafii daripada datuknya yang ketiga
F4-Dilahirkan di Ghazzah (Palestin) pada tahun 150H
F5-Dibesarkan di Makkah
F6-Imam Shafii menghafaz al-quran semasa berusia tujuh tahun
F7-Menghafaz hadis Muwatta semasa berusia 10 tahun
F8-Antara tokoh yang pernah menjadi guru kepada Imam Shafii ialah Ismail Bin Ulyah/ Imam Malik / Abdul Wahab Bin Abdul Majid al-Thaqafi.
F9-Beliau memiliki pekerti yang baik/akal yang tajam /fasih pertuturannya.
F10-Imam shafii r.a mengkhatamkan al-quran sekali setiap hari
F11-Beliau juga mengkhatamkan al-quran enam puluh kali pada bulan Ramadan sewaktu dalam sembahyang
F12-Antara ciri-ciri fizikal yang dimiliki oleh beliau ialah memiliki raut wajah yang panjang/ berhidung mancung/berleher jenjang/ berjanggut/ berkulit hitam manis dan agak tinggi orangnya.
Pilih mana-mana 6 isi
1 isi -2m
6 isi – 12m

b. Pembahagian waktu yang diamalkan oleh Imam Shafii r.a ialah beliau telah membahagikan malamnya kepada
 Tiga bahagian. [1]
-Satu bahagian dibahagikan bagi ilmu [2]
-satu bahagian dibahagikan bagi sembahyang [2]
-satu bahagian dibahagikan bagi tidur [2]

c. Galurkan peristiwa yang menyebabkan Imam Malik mengatakan Imam Shafii r.a tidak beradab ialah
F1-Peristiwa sewaktu Imam Malik membacakan hadis Rasulullah s.a.w dilihatnya Imam Shafii r.a sedang bermain-main dengan air liur diatas tangannya.[2]
F2-Peristiwa ini telah menyebabkan Imam Malik memarahi Imam Shafii r.a kerana menganggap perbuatan tersebut dianggap tidak sopan. [2]
F3-Walaupun tidak mempunyai kertas untuk menulis namun disebabkan tahap pemikiran yang tajam maka Imam Shafii r.a mampu membaca semula setiap hadis yang ditulis di atas tapak tangannya serta menghafalnya. [2]
F4-Hal ini menyebabkan Imam Malik tercenggang dengan kebolehan Imam Shafii kerana tiada apa-apa yang tertulis di tapak tangan . [2]

Pilih 3 isi
1 isi – 2m
Susunan fakta mesti mengikut tertib.

Bahagian D: Puisi Melayu Tradisional
SOALAN 7     
(a)    Namakan jenis puisi di atas.                                                                                        [1]
Jenis Puisi: Peribahasa Berangkap Dua Baris

(b)   Huraikan tiga teknik penulisan  puisi di atas.                                                              [6]
F -        Rangkap
HC-      Mempunyai lima rangkap

F-         Jumlah baris dalam rangkap
HC-      Mempunyai dua baris serangkap / bentuk distinkon

F-         Jumlah perkataan sebaris
HC-      3-5 perkataan sebaris

F-         Jumlah suku kata sebaris
HC-      8-10 suka kata sebaris

F-         Rima
HC-      Skema rima akhir R1,R3,R4 – a,a; R2,R5 – ab

Pilih 3 isi sahaja
1 isi = 2m [1F +1HC]
3 isi X 2m = 6m

(c)    Jelaskan maksud ungkapan atau rangkai kata di bawah ini.                                         [6]
(i)                 Lulus angan dilakukan,
Lulus kaki dilangkahkan.
Maksud: Pertimbangan wajar perlu dilakukan sebelum melakukan sesuatu kerja.
  
ii)               Biar bersimbah peluh di muka,
Jangan tersingkap kain bahasan.
Maksud: Melakukan sesuatu pekerjaan bersungguh-sungguh tanpa mengadaikan maruah diri.

(iii)             Bongkok kail penyangkut insang,
Bongkok fiil penyangkut hutang.
Maksud: Sikap sesaorang yang suka berhutang merupakan sikap yang buruk

1 isi = 3m
3 X 3 isi = 9m

(d)   Bincangkan tiga pengajaran yang terdapat dalam puisi di atas.                                               [12]

Tiga pengajaran puisi:
            F-         Kita mestilah mempunyai  pertimbangan yang rasional.
                        H/C-     Jika kita hendak melakukan susuatu pekerjaan kita mestilah memikirkan perkara     tersebut dengan semasak-masaknya sebelum melakukannya.
            Rangkap 1:      Lulus angan dilakukan,
 Lulus kaki dilangkahkan.


      F-         Kita hendaklah berusaha mencari rezeki yang halal
      H/C-     Biar kita susah mencari rezeki dengan cara yang halal tanpa perlu mengadaikan maruah.
            Rangkap 2:      Biar bersimbah peluh di muka,
 Jangan tersingkap kain basahan


            F-         Kita jangan suka berhutang
            H/C-     Sikap suka berhutang merupakan suatu sikap yang buruk
            Rangkap 3:      Bongkok kail penyangkut insang,
 Bongkok fiil penyangkut hutang.

            F-         Kita mestilah tabah / gigih menghadapi cabaran.
            H/C-     Sesuatu pekerjaan itu perlulah dilakukan dengan tabah dan melalui pelbagai kepayahan sebelum kita boleh mengecapi kejayaannya.
                        Rangkap 4:      Di dalam manis ada pahitnya,
Didalam pahit ada manisnya.


            F-         Kita jangan mengapi-apikan kemarahan seseorang.
            H/C-     Perbuatan mengapi-api atau mengadu-domba adalah perbuatan yang tidak baik terutama bagi orang yang telah sedia bersengketa.
            Rangkap 5:      Kalau puntung masih berapi,
Jangan dihembus-hemus juga.

Pilih 3 isi sahaja
1 isi = 3m [2F +1H/C]
3 isi X 3m = 9m

SOALAN 8     


(a)    Nyatakan jenis puisi di atas.                                                                                        [1]
Jenis puisi: Ghazal

(b)   Jelaskan  tiga teknik penulisan puisi di atas.                                                               [6]
F-         Jumlah rangkap
H-        Mempunyai satu rangkap.
C-        Seluruh rangkap ghazal

F-         Jumlah baris
H-        Bentuk bebas, mempunyai 12 baris
C-        Seluruh rangkap ghazal

F-         Jumlah suku kata
H-        Jumlah suku kata antara 9 – 32 suku kata
C-        Baris 7 terdapat 32 suku kata; baris 11 terdapat 9 suku kata.

F-         Perkataan sebaris
H-        Jumlah perkataan sebaris antara 4 – 14 patah perkataan.
C-        Baris 7 terdapat 14 perkataan sebaris; baris 12 terdapat 4 perkataan sebaris.


Pilih 3 isi sahaja
1 isi = 2m [1F +1HC]
3 isi X 2m = 6m


(c)    Berikan maksud ungkapan di bawah seperti yang terdapat dlam puisi di atas.             [6]
(i)                 Kekasih aku seperti nyawa mulia juga,
Kekasih ia juga dengan bawa pun ia juga
Maksud: Cinta terhadapTuhan/ ilmu kitab/manusia dianggap sebagai kekasih hati

(ii)               Dijauh daripada nyawa itu barang siapa,
Jika seribu tahun hidup sia-sia juga,
Maksud: Orang yang tiadak mengasih Tuhan/tidak memiliki ilmu/tidak mengasihi sesame manusia  hidup dalam sia-sia

(iii)             Nyawa itu ia menghidupkan segala hati hidupan nyawa dan
Hati manusia juga membawa suka,
Maksud: Orang yang mencintai  Tuhan / memiliki ilmu / mengasihi sesame manusia  sentiasa bahagia

(d)   Huraikan empat gaya bahasa dalam puisi di atas.                                                        [12]

F-         Simile
H-        Bahasa perbandingan/kiasan secara terus membandingkan dengan sesuatu objek /suasana/konsep.
C-        Kekasih aku seperti nyawa mulia juga

F-         Anafora
H-        Peulangan kata pada awal baris yang berturutan.
C-            Kekasih aku seperti nyawa mulia juga,
Kekasih ia juga dengan bawa pun ia juga,

F-         Epifora
H-        Perulangan kata pada akhir baris berturutan.
C-            Kekasih aku seperti nyawa mulia juga,
Kekasih ia juga dengan bawa pun ia juga,

F-         Perulangan
H-        Kata/diksi/ungkapan yang diulang-ulang.
C-        Perkataan ‘nyawa’ diulang lima  kali seperti dalam B1, B3, B7, B11

F          Hiperbola
H-        Pernyataan yang berlebih-lebihan.
C-        Jika seribu tahun hidup sia-sia  B4

F-         Inversi
H-        Ayat pasif/pembalikan kata dalam kalimat.
C-        Dijauh daripada nyawa itu barang siapa. B3

F-         Aliterasi
H-        Pengulangan bunyi konsonan dalam baris.
C-        Sekaliannya kesukaan ia sedia-sedia juga, Perulangan konsonan ‘s’.dalam  B6

F-         Asonansi
H-        Perulangan bunyi vokal dalam baris.
C-        Jika seribu tahun hidup sia-sia juga, ; Perulangan vokal ‘i’dalam B4


Pilih 4 isi sahaja
1 isi = 3m [1F +1H+1C]
4 isi X 3m = 12m

Tiada ulasan:

Catat Ulasan