3.Berdasarkan Novel Saudagar Besar Dari Kuala Lumpur karya Keris Mas,huraikan lima kritikan sosial yang terdapat dalam novel tersebut. [ 25]
Lima kritikan sosial dalam Novel.
1 : Mengkritik perbuatan rasuah
* Watak Yang berhormat Muhd Yusuf apabila mahu laksanakan Projek
Perumahan dengan Tauke Chan, dia mengharapkan imbalan 10 – 20 ribu ringgit daripada Tauke Chan. Juga En Muhammad sanggup tabur wang sepuluh ribu ringgit untuk mengumpan orang Kampung Pulai dengan pesta dan perayaan.
2 : * Mengkritik sikap suka berjudi
Sudin berjudi tanpa memikirkan larangan daripada agama Islam.
3 : * Mengkritik sikap suka menyebar fitnah
Mat Akil berniat untuk menyebarkan fitnah kepada Kasim tentang Sudin yang kononnya melarikan Gayah untuk dikahwini.
4 : * Mengkritik sikap menganiaya / menindas orang lain.
Mat Akil menganiaya pasangan pengantin baru, iatu Sudin dan Gayah dengan
membuang najisnya di atas katil pengatin.
* Yang Berhormat Muhd Yusuf menindas penduduk Kampung Pulai.
Penduduk Kampung Pilai hidup dalam kemiskinan, rata-rata penoreh getah, buruh kerajaan dan menangkap ikan.
5 : * Mengkritik masyarakat yang tidak bermoral
Watak Mat Akil bekas banduan, berperangai buruk. Berak atas katil perkahwinan
Sudin. Pukul dan cederakan Sudin dan Lebai Maarup.
* Minah perempuan simpanan Mr Wong
* Sudin kuat minum arak
6 : Mengkritik sikap masyarakat yang suka menipu/ tidak amanah/ tidak jujur
Mat Akil menipu rakan-rakannya tentang pembahagian wang upah yang diberi oleh Sudin.
Yang Berhormat Muhd Yusof yang mementingkan diri sendiri.
7: * Mengkritik masyarakat yang mementingkan diri sendiri.
En Muhammad tergamak mengusir keluar orang-orang Kampung Pulai semata
mata mahu memasukkan Kampung Pulai ke dalam kawasan perlombongan bijih
timahnya.
4. Baca petikan di bawah ini, dan jawab soalan-soalan yang mengikutinya.
Jalan fikirannya bersimpang siur. Dia bertugas untuk mengembalikan manusia dan jin dan makhluk berekor ini kepada pangkal kedudukan yang hakiki. Tapi, dia tidak tahu di mana tugas ini akan dimulakan. Dengan tiba-tiba dia merasa keluh kesah kerana Kota Wangi yang kecil dan harmoni sebenarnya lebih besar dari semua kota yang dihuninya.
(Dipetik daripada Majlis Peperiksaan Malaysia [peny.],2003.
Cerpen”Kesementaraan”
dalam Mutiara Sastera Melayu Moden.
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, halaman 58)
(a) Jelaskan apakah yang dimaksudkan dalam ungkapan “manusia dan jin” dan “makhluk berekor” dalam petikan di atas.? [4]
(b) Huraikan empat gambaran masyarakat Kota Wangi dalam cerpen tersebut.
[12]
(c) Bincangkan tiga penggunaan teknik penceritaan dalam cerpen ini. [9]
(a) Maksud ungkapan “manusia dan jin” dan “makhluk berekor” .
i. “manusia dan Jin” bermaksud golongan terpelajar(cerdik pandai/cendekiawan) yang tiada kesedaran batin/lupa Allah/lupa ajaran agama/manusia yang berasa dirinya cerdik tetapi susah untuk ditegur atau dikritik serta berniat jahat terhadap orang lain yang lemah atau tidak pandai sepertinya. = 2 markah
ii. “makhluk berekor” bermaksud golongan terpelajar(cerdik pandai/cendekiawan) yang mempunyai gelaran akademik dibelakang namanya(M.A/Phd). Ekor adalah lambang kepada kelayakan akademik golongan intelek yang lebih statusnya daripada orang biasa. = 2 markah.
(b) Empat gambaran masyarakat Kota Wangi;
F1: Masyarakat intelektual yang mementingkan diri sendiri
h/c: Masyarakat kota Wangi terdiri daripada masyarakat intelek yang menggunakan kepandaiannya/ilmunya untuk mengaut keuntungan peribadi/kepentingan diri. Masyarakat intelek yang tidak mempedulikan nasib masyarakat umum.
F2: Masyarakat teknokrat/usahawan yang tamak/rakus
h/c: Masyarakat kota Wangi juga terdiri daripada masyarakat usahawan yang tamak dan rakus mencari keuntungan/kekayaan. Golongan ini sanggup membuat pinjaman bank berjuta-juta semata-mata untukk mengaut keuntungan peribadi.
F3: Masyarakat ulama/alim yang songsang/memperalatkan agama
h/c: Dalam masyarakat kota wangi juga terdapat golongan agama/ulama yang pandai memberi fakwa tetapi tidak sanggup mengamalkan/mempraktikkan hukum Islam. Seorang ustaz yang rajin berdakwah dan lantang suaranya ketika membaca khutbah Jumaat menyeru orang lain berjiran, bertakwa, tolong menolong dan sebagainya tetapi dirinya tidak pernah mengambil tahu hal jiran.
F4: Masyarakat kota yngg tiada semangat kejiranan
h/c: Dalam masyarakat Kota Wangi juga terdapat golongan masyarakat yang tidak mementingkan soal kejiranan, mereka tidak bertegur sapa dengan jiran.
F5: Masyarakat moden yang berpendidikan Barat/pengaruh Barat.
h/c: Dalam masyarakat Kota Wangi juga terdapat masyarakat moden yang berpendidikan liberal Barat yang mementingkan hiburan dan keseronokan hidup dunia semata-mata. Masyarakat ala ‘Boy George’, ‘Dallas’ dan ‘Dynasty’.
F6: Masyarakat yg mementingkan status/kedudukan
h/c: Kebanyakkan penduduk kota Wangi tinggal di rumah banglo mewah di lereng bukit. Pasar di Kota wangi dikatakan penuh sesak dengan gerai tetapi lengang sahaja kerana golongan intelek tidak makan digerai, sebaliknya mereka perlukan tempat makan yang eksklusif,berhawa dingin, makanan dan hidangan yang istimewa sesuai dengan kedudukan mereka.
F7: Masyarakat kota yang banyak berlaku kes jenayah.
h/c: Dalam masyarakat kota wangi banyak berlaku kes jenayah seperti mencuri, merompak dan menyamun berlaku secara berleluasa, sehingga penduduk kota Wangi hidup dalam ketakutan dan sentiasa mengunci pintu rumah sepanjang masa demi menjaga keselamatan.
(c) Tiga penggunaan teknik penceritaan dalam cerpen.
1: Teknik Pemerian
Pengarang menerangkan/memerikan hal/kisah penghijahan penulis dari Kota Panik, ke Kota Barati dan Kota Semurai sebelum penulis sampai ke Kota wangi sekarang.
2: Teknik Monolog Dalaman
Penulis berfikir sendirian tentang keadaan pasar di Kota wangi yang luas, serba lengkap tetapi pengunjungnya sedikit/tidak ramai pengunjung yang menghadirinya.
3: Teknik Dialog
Penulis bercakap dengan isterinya tentang masyarakat Kota Wangi yang tidak mempedulikan jiran tetangga/hidup tidak mementingkan semangat kolektif sehinggakan isteri penulis berasa sunyi. Penulis menasihati isterinya agar tidak memperdulikan hal ini.
4: Teknik Imbas Kembali
Penulis teringatkan tentang jirannya seorang ustaz ang tidak pernah mengambil tahu hal jiran-jirannya, sedangkan dalam ceramahnya ustaz tersebut menggesa orang ramai tentang kepentingan hidup berjiran, bertakwa dan sikap tolong menolong amat penting dalam Islam.
5: Teknik Imbas Muka
Penulis cuba menggambarkan Kota Wangi dari segi penduduknya dan kemudahan infrastruktur yang sepatutnya ada di Kota Wangi seperti sepuluh plaza,dua puluh emporium dan mesti ada seratus kelab malam.
· Huraian/contoh lain yang yang berkaitan dengan teknik penceritaan adalah diterima jika bersesuaian.
5. Baca petikan di bawah dan jawab soalan-soalan yang mengikutinya.
PAK HAMID: Rahimah mengadu, kau tak amanah? Kerana menutut nafsu, kau banyak
hutang. Sekarang sebelum pintu penjara terbuka buat kau, lebih baik jelaskan
hutang-hutang kau itu. Berhentilah dari kerja-kerja tak amanah.
DAHLAN: Pembohong, apa yang saya tak amanah?
( Petikan ms 217 )
(a) Jelaskan penggunaan teknik imbas muka dalam petikan di atas. [ 4]
(b) Buktikan bahawa kata-kata Pak Hamid tentang ‘kerja-kerja tak amanah’ itu benar.
[ 12 ]
(c) Galurkan peristiwa selepas dialog di atas sehingga akhir drama. [ 9]
(a) Teknik imbas muka
1. Dialog Pak Hamid ‘Sekarang sebelum pintu penjara terbuka buat kau’ membayangkan
Dahlan akan dipenjarakan
2. Terbukti dalam cerita ini akhirnya Dahlan dipenjarakan kerana rasuah.
(b) Buktikan bahawa kata-kata Pak Hamid tentang ‘kerja-kerja tak amanah’ itu benar.
1. Dahlan menerima rasuah daripada tauke Leong RM 10,000.00
2. Dahlan tidak menjaga amanahnya sebagai suami dalam mendidik isterinya
3. Dahlan tidak amanah terhadap isterinya dalam konteks berfoya-foya dengan
perempuan lain
4.Dahlan tidak amanah terhadap golongan miskin yang sepatutnya beliau bantu - kedekut
5.Dahlan tidak amanah terhadap anak bangsanya ( masyarakat) untuk mendidik mereka
seperti yang dijanjikan dengan Pak Hamid – mementingkan diri
6.Dahlan tidak amanah terhadap para pekerja kerana tidak membayar gaji mereka
(c) Galurkan peristiwa selepas dialog
1.Dahlan menghalau Pak Hamid
2.Polis inspektor datang ke rumah Dahlan
3.Dahlan dimsukkan ke dalam penjara
4.Dahlan dibebaskan setelah dipenjara 4 tahun kerja berat
5.Dahlan pergi ke tanah kubur ibu dan ayahnya
6.Dahlan cuba membunuh diri setelah terlalu menyesal
7.Pak Hamid tiba dan menghalang perbuatan Dahlan
8.Dahlan tidak jadi bunuh diri.
9.Dahlan minta ampun kepada Pak Hamid
10.Dahlan berbaik semula dengan Rahimah.
11.Mereka saling bermaafan
6. Baca petikan di bawah dan jawab soalan-soalan yang mengikutinya.
ANITA: Mungkin J.M.Aziz pernah merana pada mulanya apabila beliau ketahui makna
penyakit itu. Manusia biasa mana yang tidak akan terharu. Tetapi, akhirnya
dengan berkat kesabarannya, seperti yang difalsafahkan dalam puisi-puisinya, J.M.Aziz tidak berasa hidup ini pahit lagi bahkan ada kemanisannya pula.
SOFEA JANE: Itulah Rahman, Rahim dan Rahmat Tuhan. Mesej inilah yang hendak
disampaikan oleh drama ini. Bentuk seharusnya tidak menjadi persoalan.
( Petikan ms 228 )
(a) Nyatakan dua penyakit yang dideritai J.M.Aziz [ 4 ]
(b) Dengan merujuk kata-kata ‘Itulah Rahman, Rahim dan Rahmat Tuhan’ huraikan
empat mesej yang hendak disampaikan dalam drama ini. [ 16]
(c) Apakah yang anda faham dengan kata-kata ‘Bentuk seharusnya tidak menjadi
persoalan’. [ 5]
(a) Dua penyakit
1.Penyakit kusta
2.Matanya kabur / buta
(b) Empat mesej
1: Mesti sabar menempuh dugaan dan cabaran hidup
J.M.Aziz/ Lijah/ Mamat/ Minah/ Nabi Ayub sabar menghadapi
ujian diri masing-masing dan akhir merasai kemanisan hidup.
2: Mesti sentiasa bersyukur akan rahmat Allah
Nabi Ayub sentiasa bersyukur terhadap limpahan kekayaan yang Allah
berikan kepadanya.
Fakta 3: Mesti sanggup berkorban untuk yang dikasihi
Nabi Ayub sanggup berkorban dengan ujian kemusnahan harta
Bendanya / Lijah dan Minah sanggup berkorban demi kasih yang
mendalam terhadap suami mereka.
4: Pentingnya kasih sayang dalam kehidupan suami isteri
J.M.Aziz dan Lijah / Mamat dan Minah dapat hidup bahagia kerana
saling sayang menyayangi walaupun secara lahiriahnya kehidupan
mereka nampak susuah.
5: Kita hendaklah redha dengan ketentuan Tuhan.
Nabi Ayub redha dengan dugaan dan cabaran yang dhadapinya.
(c) Maksud petikan ‘bentuk’ tidak jadi persoalan.
1: ‘Bentuk’ bermaksud cara / teknik drama tersebut dipersembahkan
Nordin Hassan mempersembahkan drama itu dalam pelbagai bentuk
seperti adanya unsur pencerita, dokumenteri, tarian, nyanyian,
pertunjukan slaid, penggunaan puisi, penggunaan nama watak sebenar,
unsur simbolik dan lain-lain. Walaupun drama ini sukar difahami tetapi
kita perlu melihat kepetingan drama dari segi pengajaran yang hendak
disampaikan oleh pengarangnya..
Tiada ulasan:
Catat Ulasan