Rabu, 21 Oktober 2009

STPM

soalan 1

3 Baca petikan di bawah ini, dan jawab soalan-soalan yang mengikutinya.

“Dalam hidup yang macam mana susahpun saya tidak akan berhenti mengajak orang bertakwa kepada Allah. Untuk itu saya bersedia bekerja mencari rezeki yang halal, tidak kira bertanikah, berjual nasi lemakkah, meneroka tanah FELDAkah. Memang ideal kalau kita boleh menjadi kaya tetapi lebih ideal lagi kalau kita boleh dan bekerja menyampaikan seruan Allah dan rasulNya. Itulah sebenarnya tujuan hidup kita ini, mengabdi kepada Allah.”

(Dipetik daripada Keris Mas,2003.
Saudagar Besar dari Kuala Lumpur.
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, halaman 333)

(a) Siapakah saya dalam petikan di atas dan di manakah peristiwa tersebut berlaku.[2]
(b) Buktikan tindakan saya dalam petikan di atas yang memperlihatkan saya tidak akan berhenti mengajak orang bertakwa kepada Allah.[9]

(c) Terangkan dua tuduhan yang dibuat terhadap saya dalam menyampaikan seruan Allah dan rasulNya.[6]

(d) Huraikan tindakan yang terpaksa saya hadapi dalam usaha mengajak orang bertakwa kepada Allah dalam novel ini. [8]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan