Isnin, 18 Jun 2012


Bahagian D: SAJAK
                                   
Skema permarkahan: 7
a).        Nyakan latar suasana berserta contoh yang terdapat dalam sajak di atas.                    [ 4 ]

F1:       Pada waktu pagi / terbit matahari
C1:       matahari melimpahkan sinar mutiaranya

F2:       Suasana damai / aman / harmoni.
C2:       damai dengan warnanya

F3:       Suasana sepi / sunyi / hening.
C3:       sepi namun sentosa

F4:       Keadaan berkabus.   
C4:       Kabus menipis di puncak Kinabalu

F5:       Keadaan cuaca yang dingin. 
C5:       angin dingin mengusap pohon-pohon


b)         Jelaskan dua gambaran perwatakan  penyajak yang terdapat dalam sajak di atas    [ 6 ]

F1:       Seorang yang telah insaf/sedar
H/C:     Penyajak menggambarkan apabila melintasi Kundasang, beliau sedar sikapnya yang selama             ini degil/keras. Keharmonian alam di Kundasang telah menyedarkannya. 
                        kali ini akan kuambil lembutmu
Untuk melentur keras watakku.

F2:       Seorang yang menyintai keindahan alam
H/C :    Penyajak menjelaskan beliau begitu tertarik dengan keindahan alam di Kundasang sehingga             terbit rasa rindu dan damai di hatinya.
                        sekali gus meresapkan rindu
            damai dengan warnanya

F3:       Seorang yang mengkagumi kedamaian alam
H/C:     Penyajak menjelaskan beliau begitu kagum dan takjub ketika melihat keindahan alam yang asli dan tidak terusik oleh arus kemodenan.
                        ketika kau tetap abadi menatap alam
            Menyaksi kejadian serba takjub

F4:       Seorang yang bersikap individualistik
H/C :    Penyajak semasa berada di kota hanyut dengan beradaban di sana yang bersikap      individualistik dan mementingkan diri sendiri.
                        Aku telah dihimpit bising peradaban
kasih dan cinta manusia
yang luput
 
c)   Nilaikan keindahan yang mengangkat estetik  sajak di atas.        

F1:       Asonansi
H/C:     Perulangan bunyi vokal yang sama dalam satu baris
            Aku telah dihimpit bising peradaban
                        ( perulangan bunyi vokal i )
K:        Berhasil menimbulkan kemerduan bunyi / irama

F2:       Aliterasi
H/C:     Perulangan bunyi konsonan yang sama dalam satu baris
            sewaktu melintasi Kundasang mesra dakap
                        ( perulangan bunyi konsonan s )
K:        Berhasil menimbulkan kemerduan bunyi / irama

F3:       Personifikasi
H/C :    Memberikan sifat manusia kepada objek / benda ( pengorangan )
            angin dingin mengusap pohon-pohon
K:        Berhasil menggerakkan imaginasi pembaca.

F4:       Hiperbola
H/C :    Gaya bahasa perbandingan yang melampau / berlebihan
            Aku telah dihimpit bising peradaban
K4 :     Dapat memberikan gambaran yang berlebihan
           
F5:       Metafora
H/C :    Gaya bahasa perbandingan tak langsung, biasanya mengandungi dua patah perkataan, bersifat konkrit dan abstrak.
            matahari melimpahkan sinar mutiaranya
K:        Dapat menggerakkan imaginasi pembaca.

F6  :     Paradoks
H/C :    Pasangan kata yang membawa makna yang bertentangan.
            sepi namun sentosa
bahagia biarpun purba.
K:        Dapat membandingkan imej
 
F7  :     Inversi
H/C :    Pembalikan rangkai kata
            sewaktu melintasi Kundasang mesra dakapdakap mesra
K:        Menghasilkan kelainan pengucapan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan