Isnin, 18 Jun 2012


Soalan 8
                                                                       
Skema pemarkahan:
________________________________________________________________________

8.   a)   Tiga pemikiran

F1:       Pemikiran penyajak tentang perjuangan generasi terdahulu yang sanggup           berkorban bagi membebaskan tanah air
H/C:     Penyajak menjelaskan tentang pejuang-pejuang dahulu sanggup menderit dan           berkorban        nyawa untuk memerdekakan negara.
                       
                        apakah yang sempat kita kutip lewat darah dan air mata
            poyang moyang yang tumpah ke cangkir resah
             resah mengeliat ke tanah
            resah mengeliat ke rimba
            resah memulas ke tulang bangsa.

F2  :     Pemikiran penyajak bahawa generasi kini sanggup membiarkan negara   dicerobohi.
H/C :    Penyajak menegaskan tentang betapa penakutnya generasi masa kini yang sanggup   melihat orang asing mengaut keuntungan di negara sendiri.
           
            Barangkali kitalah penanam padi-padi hampa
membiarkan anak-anak keridik mencuri meresik
malinja dan mahsuri di bendang galauan
hingga gugup mengatur genta pertama

F3  :     Pemikiran penyajak bahawa gejala sosial mampu memusnahkan generasi             muda.
H/C :    Penyajak menyedari bahawa generasi muda akan hancur jika terus hanyut dalam      gelombang gejala sosial seperti najis dadah.



            Jerit kita nanti cuma tulang-tulang yang tidak
sempat ditalkinkan pada saat pertama lolong angin tenggara
memintal duka bersama
pekik kita nanti cuma darah-darah yang tidak sempat
dikebumikan pada saat pertama raung hujan selatan
mengayam gugup bergantungan di dada.

F4  :     Pemikiran penyajak bahawa keberanian perlu bagi memajukan bangsa
H4 :     Penyajak menjelaskan tentang sifat berani perlu ada dalam memperjuangkan nasib   bangsa agar negara kita akan dihormati dan disegani.

            Mari kta lagukan canggung katarsis
 arena kita nanti bukan lagi saujana padang lalang
 muzik kita nanti bukan lagi tubuh sayap merpalang.


F5  :     Pemikiran penyajak bahawa keimanan perlu ditanam pada generasi baru.
H/C :    Penyajak menjelaskan sifat keimanan perlu ada pada generasi hari ini agar    kehidupan akan lebih damai/tenang pada masa akan datang.

                        Ayunkan roh anak ke pintu hakiki
                        Dodoikan nyali anak ke perabung maknawi
                        temani tidur mereka dengan mimpi-mimpi wangi
                        dan selimut iman dari Tuhan.


 Pilih 3 isi sahaja
1 isi = 3 markah ( 1 markah fakta,  1 markah huraian dan 1 markah contoh )
3 isi x 3 markah = 9 markah

b)  Intuisi penyajak

F1:       Perasaan resah
H/C:     Resah kerana penduduk negara ini terpaksa hidup menderita akibat
 dijajah.
                        poyang moyang yang tumpah ke cangkir resah
             resah mengeliat ke tanah
            resah mengeliat ke rimba
            resah memulas ke tulang bangsa.
 
F2:       Perasaan gugup / gementar
H/C:     Gugup kerana penduduk negara ini hanya melihat hasil negara dicuri oleh
 orang luar/asing.
             Barangkali kitalah penanam padi-padi hampa
membiarkan anak-anak keridik mencuri meresik
malinja dan mahsuri di bendang galauan
hingga gugup mengatur genta pertama
.
F3:       Perasaan kesal.
H/C:     Kesal kerana jika penduduk negara ini tidak berhati-hati/lalai, negara ini
 akan sekali lagi akan dijajah.
                        sedang kita pernah menari ala canggung maharisi
di kaki bicara nihilisme. Sempurnakah kekesalan kita dengan
melimpah air mata nanah ke luka bangsa?

F4:       Perasaan sedih.
H/C:     Sedih melihat penduduk negara ini pernah dijajah dengan kejam/zalim
                         album bangsa pernah menyimpan sejuta potret luka
            luka berpinar ke nyali jagat
            luka berputar ke rohaniah umat
            luka menyentak haluan kiblat.

 c)      Aspek perulangan
           
F1:       Asonansi
H/C:     Perulangan bunyi vokal yang sama dalam satu baris
                        Barangkali kitalah penanam padi-padi hampa
                        ( perulangan bunyi vokal a )

H/C :    Perulangan bunyi konsonan yang sama dalam satu baris
                        Sesudah mengisi mimpi sesia di ranjang nyedar
                        ( perulangan bunyi konsonan s )


F3:       Anafora
H/C :    Perulangan kata yang sama di awal baris secara berturutan/ sejajar
                                                luka berpinar ke nyali jagat
            luka berputar ke rohaniah umat
            luka menyentak haluan kiblat.
                                    (  kata luka mesti digaris dibawahnya )

F4:       Epifora
H/C :    Perulangan kata yang sama di akhir baris secara berturutan / sejajar
                                    gugup lahir di mata kita
                                    gugup lahir di suara kita
                                    (  kata kita mesti digaris dibawahnya )
F5:       Perulangan kata yang sama di tengah baris
H/C :    Kata yang sama diulang-ulang secara berturutan
                                    resah mengeliat ke tanah
            resah mengeliat ke rimba
                        (kata mengeliat mesti digaris dibawahnya )

F6 :      Perulangan kata
H/C :    Perulangan kata yang sama diulang-ulang
                        bukan nestapa
            tapi gelegak
            bukan duka
            tapi ombak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan